Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år. Jeg er rimelig bra trent, og trener i allefall annenhver dag, da særlig kondisjonstrening.

Problemet er det at jeg av og til får svært høy puls under/rett etter trening. Pulsen kan komme opp i 270-280, og noen ganger har den vært så høy at pulsklokken ikke har klart å registrert pulsen min.

Dette forekommer oftest ved kondisjonstrening, særlig fotball. Gjerne ved at jeg først løper, så av en eller annen grunn tar det litt roligere, og hvis jeg så plutselig begynner å løpe igjen. Pulsen kan i slike tilfeller gå fra 140-150 til 280 i løpet av et par sekund. Den høye pulsen varer som regel i 2-15 minutter, så i løpet av bare ett hjerteslag blir den normal igjen.

Dette forekommer også av og til ved at jeg ved trening/rett etter trening av en eller grunn bøyer meg ned (f.eks. for å plukke noe opp).

Noen få ganger har jeg opplevd dette foruten fysisk aktivitet (men da gjerne ved at jeg f.eks har bøyd meg ned).

Det gjør ikke direkte vondt, men er ganske ubehagelig. Dels fordi hjertet banker voldsomt hardt (hele brystkassen rister), og dels fordi jeg føler et visst ubehag midt i brystet som forplanter seg litt oppover halsen. (Dette er vanskelig å beskrive). Jeg kan av og til bli noe svimmel, men har aldri besvimt. Pulsen er stort sett regelmessig under anfallene, men litt uregelmessighet kan jeg oppleve, men da helst i begynnelsen/slutten av anfallet, da ved at hjertet hopper over noen slag/tar et par ekstraslag.

Det varierer veldig hvor ofte jeg får slike anfall. Det kan gå en måned mellom hver gang, eller jeg kan få flere anfall i løpet av en treningsøkt. Det er umulig å si.

Jeg kan fortsette å trene mens jeg har et anfall, men det er som sagt veldig ubehagelig, og jeg merker at jeg er noe fysisk redusert når det pågår.

Jeg har vært til legen å pratet om dette flere ganger, og har vært til hjertespesialist. Jeg gikk med EKG i en uke, men fikk aldri denne hjertebanken da. Spesialisten så også på hjertet mitt med et slags røntgenapparat, hvis jeg kan kalle det det, men fant ikke noe umormalt.

Foruten når jeg får disse anfallene, har jeg helt normal puls ved trening og ellers i hverdagen. Jeg har heller ikke angst.

Jeg skjønner jo at jeg har en hjerterytmeforstyrrelse av et eller annet slag, men lurer på om det er noen andre som også opplever dette?

Og i så fall, hvordan fant dere ut hva som var galt?

MÅ man registrere et anfall på EKG for å kunne si noe, eller er det andre måter å finne ut av dette på?

Og hvilke konsekvenser kan det få for mine treningsvaner hvis jeg får konstatert at jeg har en hjerterytmeforstyrrelse?

Er spent på å høre om noen andre opplever noe lignende!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249400-unormal-h%C3%B8y-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten få fanget dine arytmier på "papir" for å få en diagnose og behandling. Siden du har vært "uheldig" og ikke fanget dette opp med 24-timers EKG el.l kan du kanskje spørre en kardiolog om å få opererert inn en reveal - en liten minnebrikke som kan settes inn i huden som registrerer arytmi. Denne brikken kan ligge innunder huden din til du får anfall eller batteriet blir flatt. (1 år?? )

Utfra symptomer og hyppighet ville jeg anbefale deg å be om en videre vurdering - ikke gi deg:-)

Jeg er en jente på 22 år som har nøyaktig samme problem som deg.Det er forferdelig ekkelt.Jeg har hatt det samme som deg siden jeg var 15 år.

Legene har aldri funnet noe i veien med meg heller.2 ganger har jeg hatt puls på 180 som varte lenge. Kjempe ekkelt.

Jeg kjenner hjertet mitt så og si hele tiden. Og det hopper også over slag og dunker hardt til tider.

Ekkelt dersom ingen finner noe galt.

Jeg er veldig plaget med høy puls når det er kaldt ute eller jeg er kald i kroppen. Gruer meg til det blir kaldere ute:(

Jeg er en jente på 22 år som har nøyaktig samme problem som deg.Det er forferdelig ekkelt.Jeg har hatt det samme som deg siden jeg var 15 år.

Legene har aldri funnet noe i veien med meg heller.2 ganger har jeg hatt puls på 180 som varte lenge. Kjempe ekkelt.

Jeg kjenner hjertet mitt så og si hele tiden. Og det hopper også over slag og dunker hardt til tider.

Ekkelt dersom ingen finner noe galt.

Jeg er veldig plaget med høy puls når det er kaldt ute eller jeg er kald i kroppen. Gruer meg til det blir kaldere ute:(

Men får du også høy puls ved trening, eller bare til vanlig? Hvis du får det ved fysisk aktivitet, er ikke 180 noe spesielt høyt.

Men hvis hjertet oppfører seg sånn foruten noe fysisk aktivitet, kan det kanskje skyldes angst(?) Men jeg er jo ingen lege eller psykolog...

Du må nesten få fanget dine arytmier på "papir" for å få en diagnose og behandling. Siden du har vært "uheldig" og ikke fanget dette opp med 24-timers EKG el.l kan du kanskje spørre en kardiolog om å få opererert inn en reveal - en liten minnebrikke som kan settes inn i huden som registrerer arytmi. Denne brikken kan ligge innunder huden din til du får anfall eller batteriet blir flatt. (1 år?? )

Utfra symptomer og hyppighet ville jeg anbefale deg å be om en videre vurdering - ikke gi deg:-)

Men opererer de inn slike minnebrikker til alle og enhver, da? Visse kriterier må sikkert oppfylles for å få en slik en.

Et annen poeng er at siden jeg ikke har fått "vist" anfallene til noen fagfolk, er de avhengig av min beskrivelse for å vurdere om det er alvorlig nok, og det spørs om de liter på den...(?)

Men opererer de inn slike minnebrikker til alle og enhver, da? Visse kriterier må sikkert oppfylles for å få en slik en.

Et annen poeng er at siden jeg ikke har fått "vist" anfallene til noen fagfolk, er de avhengig av min beskrivelse for å vurdere om det er alvorlig nok, og det spørs om de liter på den...(?)

Synes du må be om en ny vurdering hos en kardiolog - hvis du møter motstand har man alltids muligheten til å be om en second opinion hos en annen kardiolog.

Lykke til!

Annonse

Gjest Alt er tiltak

Men får du også høy puls ved trening, eller bare til vanlig? Hvis du får det ved fysisk aktivitet, er ikke 180 noe spesielt høyt.

Men hvis hjertet oppfører seg sånn foruten noe fysisk aktivitet, kan det kanskje skyldes angst(?) Men jeg er jo ingen lege eller psykolog...

Får høy puls plutselig uten å trene. Og hjertet hopper over flere slag. Uregelmessige hjerteslag.Dette er ikke angst. Jeg fikk dette da jeg var 15 år. Og angsten har kommet etter dette begynte.

Hvertfall så er ingenting galt med meg men veldig slitsomt.

Får høy puls plutselig uten å trene. Og hjertet hopper over flere slag. Uregelmessige hjerteslag.Dette er ikke angst. Jeg fikk dette da jeg var 15 år. Og angsten har kommet etter dette begynte.

Hvertfall så er ingenting galt med meg men veldig slitsomt.

Nei, jeg sier ikke at hjertebank ER angst, men KAN være det. Selv vet jeg at mine anfall ikke er det.

MEN, jeg kjenner en jente som trodde du hadde hjerte/pusteproblemer. Dette viste seg å være en begynnelse på en lang periode med angst.

Men jeg er, som sagt, ingen lege eller psykolog, og at alle med hjertebank selvfølgelig ikke har angst. Jeg sa bare at det kan være en mulighet...

Gjest petranul

Nei, jeg sier ikke at hjertebank ER angst, men KAN være det. Selv vet jeg at mine anfall ikke er det.

MEN, jeg kjenner en jente som trodde du hadde hjerte/pusteproblemer. Dette viste seg å være en begynnelse på en lang periode med angst.

Men jeg er, som sagt, ingen lege eller psykolog, og at alle med hjertebank selvfølgelig ikke har angst. Jeg sa bare at det kan være en mulighet...

Har fått utført EKG, alt er ok. Legen kom med et navn på dette, men det husker jeg ikke. Syns likevel du bør få legen til å ta en sjekk. Det fins flere knep for å få hjertet til å slå normalt igjen. Drikk kaldt vann med isbiter, hold pusten, massèr pulsårene forsiktig, sett deg på knærne og senk overkroppen mot lårene mens du holder pusten. Det siste hjelper best syns jeg og får hjertet til å stoppe med en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...