Gå til innhold

yrkesrettet attføring - skal aetat velge yrke?


massey

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen:)

Jeg er en mann på 26 år som må over på yrkesrettet attføring på grunn av kneproblemer. Det jeg lurer på er i hvilken grad jeg selv har rett til å bestemme hva jeg vil satse på som attføringstiltak. Aetat vil at jeg skal bygge videre på den utdanning som jeg har fra før, og de har nå kommet med en uttalelse på hva de anser som "høvelig arbeid", men for meg er ikke det interessant. Hvilke rettigheter har jeg, og i så fall; hvilke paragrafer skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du har et utdanningsløp og søker om attføring til dette, må aetat vedta at dette utdanningsløpet ikke er nødvendig og hensiktsmessig dersom de ikke vil godkjenne dette. Se ftrl § 11-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er i samme situasjon som deg. Har utdannelsen min innen et "omsorgsyrke", og pga nakkeproblemer må jeg skifte yrke. Aetat vil at jeg skal bygge på /ta viderutdanning innen samme yrke, mens jeg vil satse på noe annet. Hvilket yrke tenker du på å omskolere deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er i samme situasjon som deg. Har utdannelsen min innen et "omsorgsyrke", og pga nakkeproblemer må jeg skifte yrke. Aetat vil at jeg skal bygge på /ta viderutdanning innen samme yrke, mens jeg vil satse på noe annet. Hvilket yrke tenker du på å omskolere deg til?

hei mina :)

jeg er egentlig elektriker, og aetat vil da at jeg skal gå teknisk fagskole, slik at jeg etterpå kan få meg en kontorjobb innen elektro. Dette er ikke jeg interessert i pga. dårlig/liten interesse for matematikk, som er en vesentlig del av fagskolen. (3mx/2fy) Jeg vil heller satse på sosionomyrket, og ser på det som mer interessant. Aetat sier at de forstår meg, men at de ikke kan gi meg støtte til dette studiet. De vil kun gi meg støtte til to år på fagskolen. Noe mer kan de ikke tilby!

Saken skal nå ankes for opp for trygderetten. Om det er noen som har råd å gi i denne sammenhengen er jeg takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aetat kan gå med på noe som heter delfinansieringsordning - i dette tilfellet ville det bety at du får dekket 2 år av sosionomutdanningen og at du finansierer siste året selv.

Begrunnelsen for dette ville vært at Aetat ikke anser mer enn 2 år som nødvendig for at du skal kunne komme deg ut i arbeid, men at en sosionomutdanning likevel kan anses som hensiktsmessig (jfr. folketrygdloven § 11-6). Altså: Aetat anser ikke mer enn 2 år som nødvendig for at du skal komme ut i høvelig arbeid - men har mulighet for å kunne gå med på at disse 2 årene "føres over" til sosionomutdanning (dersom dette er høvelig arbeid for deg), men at du dekker siste året selv. Forutsetningen for at en slik ordning kan inngås er at du kan dokumentere at du har mulighet for å finansiere siste året selv (at du kan få lån i Lånekassen).

Men - det er opptil Aetat å vurdere om de vil gå med på en slik avtale; hver sak behandles individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...