Gå til innhold

Symptomer hiv og klamydia

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått konstatert klamydia og fått behandling for dette (azitromax engansdose). Jeg ble smittet for tre uker siden (tilfeldig ubeskyttet sex) og tok antibiotikaen for 12 dager siden. Symptomene på svie o.l i penis/endetarm har blitt noe mindre først de siste dagene, men jeg fikk for noen dager siden mye kviser i panne, overkropp og noe på bena. I tillegg har jeg fått tørrhoste og hatt en del hodepine vondt i halsen.

Jeg blir veldig veldig engstelig da jeg leser at dette er vanlige symptomer på hiv. Men, er dette også sannsynlige symptomer på klamydia (og evt pga bruk av antibiotika)? Klamydia er vel en bakterieinfeksjon og uorden i bakteriefloraen er vel også normalt årsaken til kviser?

Stemmer det at man må vente i 8 uker før man tar hiv-test? Og bør jeg unngå all sex før jeg får svar på hiv-test?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/249415-symptomer-hiv-og-klamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg synes at det er svært tvilsomt om kvisene har noen som helst sammenheng med klamydiainfeksjonen. Slike symptomer forårsakes av helt andre bakterier, og disse som regel ikke overføres ved sex-kontakt. Det er riktig at luftveissymptomer kan forekomme etter HIV infeksjon (som regeøl 3-4 uker etter smitte, kanskje av og til litt tidligere), men det er tross alt andre ting, virus og bakterier som er de vanligste årsakene. Du skal ikke tenke på det værste! HIV forekommer tross alt ganske sjelden i våre himmelstrøk.- Du skriver forresten ikke noe om din tilfeldige partner. Om han var vanlig nordisk gutt er sjansene meget små Infeksjonen forekommer oftere hos folk fra andre himmelstrøk, spesielt Afrika syd for Sahara og Sydøstasia.

Etter 6 uker er HIV test positiv i de aller fleste tilfeller. Har du veldig sterk mistanke om HIV bør du unngå sex til svaret foreligger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...