Gå til innhold

Gravid m/tett nese..steroidebehandling

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 21.uke og er fryktelig plaget med totalt tett nese. Må bruke Otrivin Voksen for å kunne fungere. Dette tar på, og mitt forbruk er skyhøyt over det anbefalte. En lege snakket til meg om noe steroide-basert middel, men at det ikke var forsket så mye på virkning under graviditet. Er det noen som kan forklare hva slags medisin dette er, og evt om jeg kan bruke den uten fare for barnet....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24952-gravid-mtett-nesesteroidebehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til fofo2001

Jeg antar at kollegaen sikter til de "lokalt virkende steroider", dvs en type spray som inneholder kortison for bruk i nese. Dette er vanlig behandling ved forskjellige typer allergi og tette neser av enkelte andre årsaker, feks ved polypper. Min erfaring er at dette kan brukes også under graviditet, selv om det riktig nok ikke foreligger mye dokumentasjon på dette. Kortison tatt på denne måten sveller ned slimhinnene, og virker lokalt så lenge det taes i anbefalte doser. Prøv dog å unngå kontinuerlig behandling- i så fall bare i samråd med legen din. Forsøk å unngå nesespray!! Prøv heller å skylle med saltvann innimellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...