sølvi1 Skrevet 13. oktober 2006 Skrevet 13. oktober 2006 Hei jeg har hatt vondt i hofter og rygg i ca 15 år. Jeg har ikke fått en skikkelig diagnose, men på en av undersøkelsene (røntgen) er det besrevet mulig begynnende ilio-sacral artritt/sacrolit. Jeg får ikke skikkelig svar på hva dette egentlig er. Kan du hjelpe meg med dette? Jeg har fått bekjed om at det er noe man må følge med over tid for å se etter forandringer, men nå er det jo gått 15 år og plagene er jo der. Om det er rett diagnose som er gitt, hva er da korrekt behandlig? Hvordan skal jeg forhold emeg til fysisk belastning osv? Håper på oppklarende svar, mvh Sølvi 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 16. oktober 2006 Skrevet 16. oktober 2006 kanhende har du begynnende Morbus Bechterew. Denne disgnosen settes dersom man ser fortetninger/forkalkninger i ileosacral-ledd. Diagnosen kan utelukkes dersom du IKKE har vevstypen HLAB27. Dersom det er Bechterew får du gratis fysioterapi og medisiner på blå resept. Fysioterapi er viktig for å hindre tilstivning av ryggen i krum stilling. Synes du bør ha jevnlig fysikalsk behandling, kanskje veiledet av en manuell terapeut. Stabiliserende trening i slynge-apparat; SET vil være gunstig. Noen ganger kan kortison-injeksjon i leddene bedre smertene. Medisiner av typen NSAIDS kan også lindre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.