maire Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg har sakte trappet opp lamictal over flere måneder og stått på 300 mg de siste to månedene. For et par uker siden gikk jeg tom for medisin og gikk uten i tre dager. Da jeg igjen fikk tak i medisinen gikk jeg rett på 300 mg igjen. Det var kanskje ikke så lurt? Tidligere har jeg hatt en og annen "blemme", et kviselignende lite utslett som klør, men nå er hendene mine helt dekket av dette utslettet, "blemmene" er mer hissige, de er rødere og ser væskefylte ut og er på armene (særlig albuenes utside) rygg, hals, ben og føtter. Det klør forferdelig, jeg klør meg til blods. Er det lamictalen som er årsaken? Har hatt en fatlege det siste året som ikke har vært tilgjengelig, og har nå en annen fastlege som i starten heller ikke har vist seg så veldig tilgjengelig, derfor spør jeg her. Bør jeg kutte ut lamictalen, eller holde ut til jeg kommer meg til legen igjen (slutten av neste uke?). Vet ikke om jeg holder ut kløen....! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249858-lamictalutslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 I følge felleskatalogen bør du slutte tvert! Utslett, feber, lymfeknutesvulst skal medføre seponering, bortsett fra i tilfeller hvor det er sikkert funn av infeksiøs årsak. Tidlig tegn på hypersensitivitetssyndrom kan forekomme uten samtidig utslett. Det er rapportert alvorlige hudutslett, oftest inntruffet innen 8 uker etter behandlingsstart. Ved høye startdoser, raskere doseøkning enn anbefalt eller ved samtidig behandling med valproat, tyder kliniske data på høyere insidens av utslett, inkl. alvorlige hudutslett. Valproat øker gjennomsnittlig halveringstid for lamotrigin opptil det dobbelte (se Dosering). Selv om utslettene vanligvis er milde og forbigående, kan i sjeldne tilfeller alvorlige hudreaksjoner, inkl. Stevens-Johnsons syndrom (SJS) og toksisk epidermal nekrose (TEN) forekomme. Utslett bør derfor føre til umiddelbar utredning og seponering av lamotrigin bør vurderes. Insidens av alvorlige hudreaksjoner hos voksne: 1/1000. Hos barn: 1/300-1/100. Hos barn kan utslett forveksles med infeksjon. Som for øvrige antiepileptika, kan brå seponering medføre økt anfallfrekvens. Dosen skal derfor reduseres gradvis i løpet av 2 uker, med mindre alvorlige bivirkninger (f.eks. alvorlige hudreaksjoner) krever umiddelbar seponering. Lamotrigin hemmer dihydrofolatreduktase i noen grad. Lamotrigin binder seg til melanin, bl.a. i retina. Mulighet for ev. skadelige langtidseffekter er ikke avklart. Eldre pasienter > 65 år: Ingen dosejustering nødvendig. Nedsatt leverfunksjon: Startdose og vedlikeholdsdose bør vanligvis reduseres med 50% hos pasienter med moderat (Child-Pugh grad og med 75% ved alvorlig (Child-Pugh grad C) nedsatt leverfunksjon. Forsiktighet ved nedsatt nyre- og hjertefunksjon. Det er rapportert, også for pasienter behandlet med lamotrigin, at spesielt kraftige epileptiske anfall, inkl. status epilepticus, kan føre til rabdomyolyse, multiorgansvikt og disseminert intravaskulær koagulering (DIC), av og til med fatalt utfall. Forsiktighet ved betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. inntil pasientens reaksjon på midlet er klarlagt. Insidensen av suicid eller suicidforsøk hos pasienter med bipolar lidelse var veldig lav i de kliniske studiene, men pga. suicidalfaren hos denne pasientgruppen er det nødvendig med samtidig oppfølging. Dosejustering kan være nødvendig hos kvinner som starter eller seponerer hormonelle antikonseptiva under behandlingen: Pasienter med bipolar lidelse må følges nøye opp, pga. fare for selvmordsforsøk. Fertilitet: Reproduksjonsstudier hos dyr har ikke vist innvirkning på fertilitet. Interaksjoner: Enkelte tilfeller av økt plasmakonsentrasjon av karbamazepin i nærvær av lamotrigin. Antiepileptika som induserer glukuronidering av lamotrigin (f.eks. fenytoin, karbamazepin, fenobarbital og primidon) øker metabolismen av lamotrigin, mens natriumvalproat, som virker inhiberende på glukuronideringen av lamotrigin, nedsetter metabolismen av lamotrigin. Litiums farmakokinetikk påvirkes ikke ved samtidig inntak av lamotrigin hos friske frivillige, men det anbefales økt konsentrasjonsmonitorering av litium ved oppstart av Lamictal. Samtidig bruk av kombinasjonen etinyløstradiol og levonorgestrel gir dobling av clearance av lamotrigin. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lamotrigin er en svak 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/249858-lamictalutslett/#findComment-1964562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.