op77 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 I de siste dagene har jeg fått relativt store smerter under høyre hæl om morgenen. Når jeg står opp får jeg rett og slett problemer med å legge full tyngde på høyre foten pga disse smertene. Det som er merkelig er at det avtar veldig fort, og smertene er mer eller mindre borte etter kanskje en halv time. Jeg fungerer da som normalt, og kan da f.eks. trene uten problemer. Jeg trener regelmessig, ca. 4-5 timer i uken på hardt underlag i idrettshall. Jeg lurer på om disse smertene kan ha sammenheng med treningen, og hva årsaken kan være. Jeg kan også nevne at jeg nettopp har hatt kraftige smerter på framsiden av begge leggene etter trening. Jeg har lest litt på nettet, og antar at jeg har hatt(har) beinhinnebetennelse. Jeg roet ned og var uten trening i 14 dager. Disse smertene har nå forsvunnet, og jeg har trent 2-3 ganger uten å ha kjent noe til dette. Kan det være sammenheng mellom disse smertene og smertene i hælen? Jeg er en gutt på 29 år, holder meg i relativt god form gjennom høsten og vinteren. Noe overvektig (BMI over 25). Røyker ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250195-smerter-i-h%C3%A6len/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Smertene dine under hælen kan være såkalt plantar fasceitt. Det betyr hevelse/irritasjon ( inflammasjon) i den seneplaten som holder fotbuen oppe; denne går fra grunnleddene på tærne og fester framtil på hælbenets underside. Nytt fottøy, eller det å gå mye barbent kan være årsak. Man ser plagen oftere hos folk med høy fotbue. Annet fottøy som demper godt, og som støtter hælen kan hjelpe. Til daglig anbefales å legge inn en halvsåle under hælen så denne kommer litt høyere. Endel fysioterapeuter kan undersøke fotstillingen din, og anbefale riktige treningssko, eventuelt lage innleggsåler. Om problemet øker på kan kortison-sprøyte hjelpe, noen få må opereres. At plagen kommer samtidig med beinhinnebetennelse kan tyde på overbelastning i fot/ankel; kanskje nye øvelser eller uegnet fottøy?r 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/250195-smerter-i-h%C3%A6len/#findComment-1974943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.