Gå til innhold

Angina????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en kvinne på 37 år. Har det siste året opplevd smerter ved anstrengelse. Smertene sitter i halsgropen og venstre brystben. Utløses ved anstrengelse og er ganske intense, blir også veldig anpusten. smertene gir seg etter ca 2-3 min. hvile. Noen ganger er det bare en trykkende følelse på venstre side i brystet også ved anstrengelse, som gir seg ved hvile. Kan dette være angina? Kan angina opptre på to forskjellige måter hos samme person? Ekg i hvile er normalt, det samme er blodtrykket.Kolesterol s-ldl 5. De andre verdiene er innenfor normalen. Har astma, men den har ikke vært plagsom på flere år. Min far har hatt angina siden han var ca. 40 år, og ble bypassoperert da han var 52. Byttet 5 årer og har siden fått satt inn stens to ganger. Min farfar døde av hjertet da han var 53 år og farmor da hun var under 60. en fetter av min far døde av hjerte før han fylte 40. Mine symptomer ligner ikke på de min far har bortsett fra at de gir seg ved litt hvile. Jeg lever ganske sunt, men røker, er slank og kunne trimmet mer.. Vil et belastnings ekg kunne gi sikkert svar? Bør jeg slå meg til ro hvis det ikke gir noe utslag eller bør jeg be om vidre utredning? Tror du jeg kan ha angina?

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til Visual.

Det du beskriver er sterkt suspekt på å være hjerteutløst. Dessuten har du en rekke risikofaktorer for å kunne utvikle hjerte-karsykdom : spesielt din familiære belastning, men også det faktum at du røyker og har LDL over 5 mmol/l. De smertene du har er nesten som klippet ut av læreboken for angina pectoris.

Du bør omgående anmode din lege om å få utført en arbeidsbelastning (Arbeids-EKG), og evt. også undersøkt videre, selv om denne skulle være negativ. Husk at sensitiviteten ved arbeids-EKG ikke overskrider 80 %, d.v.s. at 1 av 5 er falsk negativ, og dette tallet er generelt høyere hos kvinner. Ikke slå deg til ro med ventetid over 3-4 uker for

undersøkelse. I mellomtiden bør du få endel forebyggende medisinering, hvilket din lege ordner for deg (betablokker, albyl, et statin, og evt. nitroglycerin). Hvis du har LDL på 5 har du ikke normalverdi for kolesterol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...