Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Anker,

For litt over et år siden fikk jeg et kraftig kvise/bylle angrep i ansiktet. Min lege skrev ut Tetracyclin Arco kur : 2 tab. om morgenen og 2 tab. om kvelden og henviste meg til hudlege.

Hudlegen sa at dette var kviser som måtte ha Roaccutan behandling og satte meg på en Roaccutan kur med to tab. morgen og en tab. kveld i 4 mnd. og 11 dager. Jeg hadde da kun brukt Tet. Arco fra 14.03.2000 til morgenen 23.03.2000, og 23. tok jeg kun 2 tab. om morgenen da hudlegen sa at jeg skulle avslutte tet. kuren og umiddelbart begynne med Roaccutan kuren (. Jeg var litt skeptisk til dette og ventet derfor 24 timer fra tet. tablettene til jeg begynnte med Roa. kuren).

Mitt spørsmål (etter en lang utredning) er derfor: Var det forsvarlig å begynne med Roaccutan kuren så raskt (kun 24 timer) etter en Tetracyclin kur? Jeg tenker da på faren for trykkstigning i hodet. Jeg har vært og er veldig plaget med hodepine og har lest flere steder at man ikke skal bruke tetracycliner og Roaccutan samtidig.

Jeg har også lest at man ikke skal ta tran når man bruker Roaccutan (A-vitamin), men da jeg spurte hudlegen om dette sa han at han ikke hadde hørt om det, så jeg tok tran. Var dette dumt?

Et helt annet spørsmål:

Jeg har gallesten. Er det da greit at jeg bruker Fenazon-Koffein når jeg har hodepine?

Håper på svar fra deg da jeg har tenkt en del på dette.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25037-tetracyclin-og-roaccutan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg er ikke kjent med at tetracyklin og Roaccutan kan forårsake trykkstigning i hodet, men har kun omtalen av Tetracyklin Arco tilgjengelig da Roaccutan ikke er et registrert preparat med forskrives på såkalt registreringsfritak.

Fenazon-koffein kan så vidt jeg kan se brukes selv om man har gallesten. Hyppig bruk av store doser kan imidlertid forårsake hodepine når medikamentet er skilt ut av kroppen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...