Gå til innhold

Uregelmessig hjerterytme

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som plages av anfall med uregelm. hjerterytme. Det kjennes som om hjertet slår alle veier med pauser og ekstraslag. Tar jeg pulsen Stopper hjertet hvert 2-3 salg. Dette oppstår mest i angstfylte situasjoner (er plaget med sosial angst), men også etter at jeg f.eks har gått opp en bratt bakke, altså er anpusten. Hjemme merker jeg ingenting. Var hos hjertespes. for ca 2 år siden. Han tok ultralyd av hjertet og arbeids EKG. Han kunne ikke finne noe galt, men jeg hadde ikke denne uregelmessigheten under undersøkelsen. Mitt spørsmål er om mine plager med hjertet kan skyldes angsten, eller om det er noe galf med hjertet. Dette oppleves veldig skremmende og hemmer meg i hverdagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250420-uregelmessig-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

picachu1365380511

Hei. Har de samme plagene som deg. Ekstraslag er veldig ubehagelig, men ikke farlig. Alle har dette fenomenet i løpet av et døgn; men ikke alle legger merke til det. Jeg har også angst, og dette kan gi økt tendens til ekstraslag. Det samme gjelder stress,lite søvn og sjokolade etc...Utviklet panikkangst pga dette, men er ikke redd for ekstraslagene lengre. Jeg plages nå daglig med hjertebank som jeg synes er MYE verre...har tatt ultralyd av hjertet og hvile-EKG, ingenting galt funnet, kun ufarlige ekstraslag. Pga at jeg er gravid, skal jeg nå gå med 3 dagers ekg, da jeg er så engstelig mht hjertebankinga osv...

Psyken er vemmelig mht symptomer fra hjertet...føler med deg...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Nervøsa.

Det du beskriver er sannsynligvis det vi kaller ekstrasystoli (d.v.s. ekstraslag). Slike kan oppstå flere steder i hjertet, og er generelt et helt uskyldig fenomèn. Vi har alle en og annen ekstrasystole i løpet av et normalt døgn. Enkelte kan ha mange hundre slike slag i døgnet uten å merke dem, mens andre kan ha et par stykker og kjenne hvert eneste ett. Hos personer med strukturelt normalt hjerte(som du) er ekstrasystoli en ting du helt kan glemme, som ikke representerer noen reell hjertesykdom, og som heller ikke belaster hjertet på noen måte.

Når hjertet tar seg et ekstraslag, vil dette ofte ikke gi noen puls i det hele tatt hvis det kommer veldig tett opptil det foregående normalslaget. Det oppleves derfor som en pause (hjertet "stopper opp"). I løpet av denne pausen rekker hjertet å fylle seg ekstra godt opp, og det neste normalslaget blir derfor et ganske kraftig dunk (hjertet "hopper").

Ekstrasystoli har en tendens til å forverres av psykiske reaksjoner, f.eks. ved angst og sinne. Da får vi en ekstra utskilling av adrenalin-lignende stoff i blodet, og det påvirker de sentra som kan utløse ekstraslag. Det er litt uvanlig at disse slagene opptrer under belastning som du beskriver, og det kan du jo nevne for din lege neste gang du er der, slik at det kan bli sjekket om det virkelig stemmer at fysisk aktivitet øker din tendens til ekstrasystoli.

Men - generelt er ekstrasystoli et uskyldig fenomèn som du ikke trenger å være redd for.

• 3 uker senere...

Hei. Har de samme plagene som deg. Ekstraslag er veldig ubehagelig, men ikke farlig. Alle har dette fenomenet i løpet av et døgn; men ikke alle legger merke til det. Jeg har også angst, og dette kan gi økt tendens til ekstraslag. Det samme gjelder stress,lite søvn og sjokolade etc...Utviklet panikkangst pga dette, men er ikke redd for ekstraslagene lengre. Jeg plages nå daglig med hjertebank som jeg synes er MYE verre...har tatt ultralyd av hjertet og hvile-EKG, ingenting galt funnet, kun ufarlige ekstraslag. Pga at jeg er gravid, skal jeg nå gå med 3 dagers ekg, da jeg er så engstelig mht hjertebankinga osv...

Psyken er vemmelig mht symptomer fra hjertet...føler med deg...

Hei!

Jeg er også gravid, uke 30, og har siden august slitt med høy puls. Hvilepuls på mellom 84-92, med høy puls ved litt fysisk aktivitet. Har vært hos 2 leger og tatt 24 timers EKG, alt var normalt ble jeg fortalt. Men klarer likevel ikke helt å slappe av. Har du også rask puls? Jeg er også i perioder plaget med ekstraslag, kan være kjempemange på en dag. Så mange dager uten at jeg kjenner noen ting. Men plutselig starter det igjen. Slitsomt:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...