Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone har kommet fram til at hun kan ha noe som kalles burning mouth syndrome. Er du kjent med denne sykdommen, og kjenner du til om det finnes behandling for den i Norge?

Vennlig hilsen

Tudor

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Er ikke særlig kjent med denne betegnelsen, men pasienter som har enten sopp.infeksjn eller lave B12-verdier kan få såre munnslimhiner. Rikelig c-vitaminer kan hjelpe noen; det styrker slimhinnene. Hun bør unngå sterke fruketer som kiwi og ananas. Pastiller som øker spyttsekresjonen kan også lindre. Vil tro at tannlegen kanskje kan hjelpe bedre enn fastlegen med dette.

Gjest hudløs
Skrevet

Hei

Brennende munn er et begrep som brukes når slimhinnene i munnen blir såre og tørre.

Jeg har selv i årrekker slitt med dette.

Jeg har lest alt jeg har kommet over, spurt enhver lege jeg har kommet bort i.

Sist en spesialist for allergier. Denne tilstanden er ikke som allergi, der selve imunnforsvaret settes inn, og som lettes av tabletter.

Det er lite å gjøre med denne tilstanden. Og de vet lite hva dette kommer av.

Men, hvis det er for din kone som for meg, kommer dette av overømfintlige slimhinner.

D.v.s at jeg reagerer på lukter som nesten er for små til å kunne kjenners.

Jo mer jeg blir utsatt, jo større reaksjon.

Disse stoffene er parfyme (spesielt), eksos, avgassinger fra nytt treverk, sigarettrøyk. ja listen er lang.

Det eneste som nytter for meg er å holde meg unna stoffene.

En person kan komme på besøk til meg og ha på seg parfyme ( det er også parfyme i skyllemiddel, vaskepulver, hårspray osv) Jeg blir sår og øm i munnen i opptil tre dager etterpå og har problemer med å spise, snakke osv.

Så jeg må si ifra til min familie og venner at skal dere til meg må dere ikke ha slike stoffer på dere.

Dette er selvfølgelig ikke noe man gjør med lett hjerte. Noen er veldig flinke, andre tar mindre hensyn.

Det kan være dette din kone også sliter med.

Ved å søke på overømfintlig mot lukter vil du få opp en del opplysninger om dette.

Hvis hun daglig utsettes for noe hun ikke tåler, så er det jo ikke lett for henne å vite hva det er hun reagerer på.

Din kone har min fulle forståelse og medlidenhet for denne lidelsen, den er virkelig plagsom å leve med.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...