Peppermynte Skrevet 18. oktober 2006 Skrevet 18. oktober 2006 Hei!Jeg er en jente på 25 år som har vært plaget med magesmerter som har kommet og gått i over ett år. Før har smertene vært i flere områder, men nå gjør det bare vondt på venstre side av magen, ca 5 cm fra navlen der tykktarmen er. Smertene kan beskrives som stikkende og krampeaktige og er der så og si hele tiden med noen små opprom hvor det ikke gjør vondt. Jeg har luft i magen og romlelyder. Har hatt vondt i en uke sammenhengende nå med lite søvn hvor jeg våkner på natta med smerter og ikke får sove mer. Avføringen min er normal. Er veldig sliten og trøtt. Jeg er ikke så flink til å spise regelmessig, men prøver å gjøre det. Er litt usikker på hva jeg skal spise, da jeg skal ha en kost fri for gluten pga ADHD. (Jeg blir hyper hvis jeg får i meg gluten.)Har tatt colonoskopi, avføringsprøve, blodprøve for cøliaki, Røntgen av magen, masse blodprøver, men de finner ingenting. Om to uker skal jeg ta gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Har prøvd akupunktur og det har hjulpet, men så kommer smertene tilbake igjen. Homeopaten min sier jeg har ubalanse i tarmflora mellom sopp og gode bakterier.Begynner å lure på om det er psykisk, men vet ikke. Syns det er et ork å gjøre ting fordi jeg er så trøtt og sliten og har vondt i magen hele tiden. Føler meg litt litt likeglad med ting at jeg lever i ett vakum. Føler mest for å ligge på sofaen og se tv. Har hatt perioder inne i mellom (to siden i sommer) hvor jeg har vært skikkelig deppa og langt nede en ukes tid også har det gått over.Er jeg deprimert?Andre undersøkelser jeg bør ta? Råd/tips ang hva jeg bør spise til lunsj og middag? Pleier å spise glutenfrie havregryn med soyamelk til frokost. På forhånd takk for hjelp 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. oktober 2006 Skrevet 21. oktober 2006 Kanskje kan du ha "irritabel tarm". Da finnes ingenting galt ved undersøkelser. men tarmen fungerer ujevnt, og kan gi mye knipsmerer og luft. les litt om dette her i DOL, mange gode tips er gitt. Tilstanden forværres av psykisk stress. Kanskje du bør be fastlegen din gjøre en undersøkelse med tanke på depresjon. Endel av de medisinene som brukes mot depresjon kan gi bedring av mage-plagene. Regelmessige måltider, mosjon og jevn døgnrytme er viktig. Søt melk kan med fordel byttes med Biola-melk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.