Gå til innhold

Frustrert over å måtte betale fysikalsk behandling for kroniske plager!


Gjest Windsong

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Jeg er 19 år og på attføring. Av denne går 1200 i måneden til fysioterapi, samt 600 pr mnd for akupunktur.

Siden jeg bare er sterkt svaksynt (og ikke blind), får jeg ikke dekket fysikalsk behandling - noe jeg fikk tideligere. Jeg er totalt avhengig av denne behandlingen på grunn av kroniske nakkeplager som er en direkte følge av min synshemming.

Men er dette rimelige utgifter for en student??? Dette er virkelig noe jeg trenger kontinuerlig - det er ikke noe som går over! Uten kontinuerlig behandling kan jeg rett og slett ikke fungere!

Har inntrykk av at så snart det står "blind" i papirene får man nesten hva det måtte være av refusjon på behandling, men hva med en som ser 10% da? Eller med andre ord en som er 90% blind?

Hva tenker de som har vært ute med sparekniven sin med? Hvor er logikken? Belastningsskader får man direkte som følge av at man anstrenger seg for å se - det gjør man ikke om man er blind (selv om man gjerne får andre typer belastning da og)!

Jeg synes det er stress å måtte passe på å ha råd til alle sykdommene mine hele tida. Har også både epilepsi og diabetes som koster meg 1450 i år, og sikkert mer neste år :-(

Og jeg er ikke den eneste som har store utgifter som følge av et fullstendig ugjennomtenkt regelverk. Hvor blir pengene av? Vi prioriterer jo klart feil. Svenskene har mindre enn oss, men der får diabetikere det de trenger av insulin og "brukerutstyr" Fritt! Mens her skjeres det ned i skole og helsevesen samtidig med at vi tjener fett på oljen, og de rike betaler mindre skatt enn rimelig.

Edder og galle fra meg i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Kan hende du har rett på å få dekket en del av utgiftene fra studentsamskipnaden.

Høye sykdomsutgifter kan du kreve særfradrag for på skatten, dette kan ligningskontoret si mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Kan hende du har rett på å få dekket en del av utgiftene fra studentsamskipnaden.

Høye sykdomsutgifter kan du kreve særfradrag for på skatten, dette kan ligningskontoret si mer om.

Hei og takk for svar :-)

Det med å få dekket noe via studentsamskipnaden hørtes lovende ut, men:

Jeg kjenner ikke til studentsamskipnaden. Hva er det, og hvordan går jeg evt. fram? Finnes det noe på nettet kanskje?

Om det er til hjelp er jeg 19 år, elev i videreg. skole på attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...