kalkulator Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Hei! Jeg spør for min Mor som har for høyt blodtrykk. Hun får behandling med medisiner som hun tåler dårlig. Hun bruker Aprovel 150 mg. 2 stk.dgl. og Isoptin 80 mg. 1 stk.dgl. Nå har hun hørt at det er kommet ny medisin med mindre bivirkninger. Stemmer dette? Hva heter de? Hun vil ha en second opinion i forhold til sin egen lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest redd Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Hei Dr.sønderland Jeg er 35 årig jente som har en sterk blodtrykksangst. Det er høyt blodtrykk på min fars side. Jeg har kjøpt blodtrykksmåler som jeg måler ustanselig nesten og redselen øker. Jeg har fått sjekket blodtrykket ofte hos legen, jeg nesten ber om det. Blodtrykket hos legen kan være høyere fordi jeg er så redd. Men det er også vært nede i 126/78,130/80, og opp til 140/100 (veldig nervøs) Mye 130-140/90. Legen har satt på meg døgnmåler for min skyld. Da har gjennomsnitten vært på 124/84 på dagtid og 90/60 på nattid. Legen mente at undertrykket på 84 kunnne vært nede på 80. Men jeg var da også ekstra anspendt da jeg hadde denne døgnmåleren på. Har jeg noe å frykte ? Jeg må tilføye at jeg verken røyker eller drikker, har normal vekt, ikke diabetes og mosjonerer(turer) noe. Men denne engstelsen ødelegger noe for meg. Jeg er så redd for hjerneslag og andre kar-sykdommer. Da jeg er ute blant folk så tenker jeg at nå er sikkert blodtrykket høyt av redsel. Er det farlig med sånne kortvarige stigninger ? og hvor høyt kan et nervøst trykk stige ? Med mitt apparat hjemme så er trykket i angstfrie stunder 107/79. Jeg mener å ha lest at det er det vedvarende trykket som er farlig og hva betyr vedvarende ? Dette var mye Dr.Sønderland men jeg engster meg så. Hjerte slår litt urolig av denne redselen min også. Meget takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-104609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest feil etternavn,beklager! Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Hei Dr.sønderland Jeg er 35 årig jente som har en sterk blodtrykksangst. Det er høyt blodtrykk på min fars side. Jeg har kjøpt blodtrykksmåler som jeg måler ustanselig nesten og redselen øker. Jeg har fått sjekket blodtrykket ofte hos legen, jeg nesten ber om det. Blodtrykket hos legen kan være høyere fordi jeg er så redd. Men det er også vært nede i 126/78,130/80, og opp til 140/100 (veldig nervøs) Mye 130-140/90. Legen har satt på meg døgnmåler for min skyld. Da har gjennomsnitten vært på 124/84 på dagtid og 90/60 på nattid. Legen mente at undertrykket på 84 kunnne vært nede på 80. Men jeg var da også ekstra anspendt da jeg hadde denne døgnmåleren på. Har jeg noe å frykte ? Jeg må tilføye at jeg verken røyker eller drikker, har normal vekt, ikke diabetes og mosjonerer(turer) noe. Men denne engstelsen ødelegger noe for meg. Jeg er så redd for hjerneslag og andre kar-sykdommer. Da jeg er ute blant folk så tenker jeg at nå er sikkert blodtrykket høyt av redsel. Er det farlig med sånne kortvarige stigninger ? og hvor høyt kan et nervøst trykk stige ? Med mitt apparat hjemme så er trykket i angstfrie stunder 107/79. Jeg mener å ha lest at det er det vedvarende trykket som er farlig og hva betyr vedvarende ? Dette var mye Dr.Sønderland men jeg engster meg så. Hjerte slår litt urolig av denne redselen min også. Meget takknemlig for svar! Hei, jeg kom dessverre til å kalle deg feil etternavn, så jeg beklager Dr. Søyland. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-104611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Hei Dr.sønderland Jeg er 35 årig jente som har en sterk blodtrykksangst. Det er høyt blodtrykk på min fars side. Jeg har kjøpt blodtrykksmåler som jeg måler ustanselig nesten og redselen øker. Jeg har fått sjekket blodtrykket ofte hos legen, jeg nesten ber om det. Blodtrykket hos legen kan være høyere fordi jeg er så redd. Men det er også vært nede i 126/78,130/80, og opp til 140/100 (veldig nervøs) Mye 130-140/90. Legen har satt på meg døgnmåler for min skyld. Da har gjennomsnitten vært på 124/84 på dagtid og 90/60 på nattid. Legen mente at undertrykket på 84 kunnne vært nede på 80. Men jeg var da også ekstra anspendt da jeg hadde denne døgnmåleren på. Har jeg noe å frykte ? Jeg må tilføye at jeg verken røyker eller drikker, har normal vekt, ikke diabetes og mosjonerer(turer) noe. Men denne engstelsen ødelegger noe for meg. Jeg er så redd for hjerneslag og andre kar-sykdommer. Da jeg er ute blant folk så tenker jeg at nå er sikkert blodtrykket høyt av redsel. Er det farlig med sånne kortvarige stigninger ? og hvor høyt kan et nervøst trykk stige ? Med mitt apparat hjemme så er trykket i angstfrie stunder 107/79. Jeg mener å ha lest at det er det vedvarende trykket som er farlig og hva betyr vedvarende ? Dette var mye Dr.Sønderland men jeg engster meg så. Hjerte slår litt urolig av denne redselen min også. Meget takknemlig for svar! Svar til Redd. De trykkene du refererer er flunkende normale, og du synes å ha en ideell døgnvariasjon. Ditt problem er av psykisk karakter, og jeg håper du ikke har bygget opp et for stort angstbyggverk, slik at du kan klare å bearbeide dette og bli kvitt det. Alternativt bør du vurdere å få psykologisk/psykiatrisk ekspertise til å hjelpe deg med den prosessen. Ditt blodtrykk er normalt. Du er ung, slank, i brukbar form, ikke-røyker, ingen spesielle sykdommer, normalt (?) kolesterol --- sannsynligheten for at du skal få en hjerte-kar-sykdom er muligens mindre enn for normalbefolkningen. Start arbeidet med å bli kvitt din uberettigede angst. Legg blodtrykksmåleren din på loftet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-104667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. april 2001 Del Skrevet 18. april 2001 Svar til Kalkulator. Aprovel er en ganske moderne blodtrykksmedisin som er blitt lansert i løpet av de siste 2 år. Det finnes flere andre merker i samme stoffgruppe på markedet (kalt angiotensin-reseptor-blokkere). Isoptin har vært lenge i bruk, har minimalt med bivirkninger, men bør evt. doseres minst to ganger pr. døgn, og da helst i en "langtidsvirkende" form (såkalt Retard-form). Det finnes flere andre alternativ, som generelt kalles konvertase-hemmere, kalsium-blokkere, beta-blokkere, etc. Hvis din mor har bivirkninger på Aprovel, bør hun ta det opp med sin lege og gå inn for å skifte til annet medikament. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-104671 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mindre redd Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Svar til Redd. De trykkene du refererer er flunkende normale, og du synes å ha en ideell døgnvariasjon. Ditt problem er av psykisk karakter, og jeg håper du ikke har bygget opp et for stort angstbyggverk, slik at du kan klare å bearbeide dette og bli kvitt det. Alternativt bør du vurdere å få psykologisk/psykiatrisk ekspertise til å hjelpe deg med den prosessen. Ditt blodtrykk er normalt. Du er ung, slank, i brukbar form, ikke-røyker, ingen spesielle sykdommer, normalt (?) kolesterol --- sannsynligheten for at du skal få en hjerte-kar-sykdom er muligens mindre enn for normalbefolkningen. Start arbeidet med å bli kvitt din uberettigede angst. Legg blodtrykksmåleren din på loftet. Hei! Tusen takk for et beroligende og utfyllende svar fra deg. Ja, mitt kolesterol for ett år siden lå på 4 og det er vel bra vil jeg tro. Jeg har ikke lagt BT-måleren på loftet ennå men det er målet! Er det normalt at hjertet hopper litt når angsten slår til? Det hopper ikke i fysisk aktivitet. Og det oppfører seg normalt når jeg "glemmer" det har jeg fått erfare. Ellers så var det godt å høre at blodtrykksverdiene mine hørtes normale ut. De skal være korrekte målinger. Så nå gjenstår det å få "hjernens" feiltolkinger normale igjen. Og det tror jeg tar tid. Vennlig hilsen "mindre redd" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-105291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 22. april 2001 Del Skrevet 22. april 2001 Hei! Tusen takk for et beroligende og utfyllende svar fra deg. Ja, mitt kolesterol for ett år siden lå på 4 og det er vel bra vil jeg tro. Jeg har ikke lagt BT-måleren på loftet ennå men det er målet! Er det normalt at hjertet hopper litt når angsten slår til? Det hopper ikke i fysisk aktivitet. Og det oppfører seg normalt når jeg "glemmer" det har jeg fått erfare. Ellers så var det godt å høre at blodtrykksverdiene mine hørtes normale ut. De skal være korrekte målinger. Så nå gjenstår det å få "hjernens" feiltolkinger normale igjen. Og det tror jeg tar tid. Vennlig hilsen "mindre redd" Svar til Mindre redd. Litt uregelmessig hjerteaksjon og ekstraslag er helt vanlig, både med og uten angst. Men fenomènet blir mer uttalt hvis angst utløser det.Og, som du anfører, det blir borte under fysisk aktivitet. Du synes å være på vei til å klare å eliminere dine angstforestillinger. Alt du har anført til meg er normale forhold. Ta deg en tur på loftet med måleren din i nærmeste fremtid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25084-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-105584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.