Gå til innhold

NHD - om å være pårørende til en manisk pasient


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg litt før påske om min svigerfar som er manisk i perioder - men fikk ikke noe svar, hverken fra legen eller andre.

Svigerfar har hatt maniske perioder i 1990, 1995, 1999 og nå den siste måneden. Det er veldig slitsomt for svigermor med skrønehistorier, overdrevet prat, farting, alkohol, sinne og pangeforbruk. Han selv føler seg frisk og i godt humør og opplagt som en 20 åring (han er 70). Han er flink til å "ta seg sammen" når mannen min og jeg er på besøk, og overfor primærlege.

Han sier at han tar de foreskrevne medisiner (Atarax), men det er jo helt tydelig at de ikke virker som de skal, eller at han ikke tar dem.

Han gjør jo ingenting straffbart, men det sliter som sagt veldig på svigermor (vi bor 45 mil unna). Hva må til for at han skal bli tvangsbehandlet? Han har blitt tvangsinnlagt til slutt de andre gangene dette har skjedd. Må han virkelig "løpe linen ut" hver gang, når symptomene er de samme som tidligere?

Jeg føler at det blir tatt veldig mye hensyn til pasienten i slike tilfeller, og svært lite hensyn til de pårørende.

Hva kan vi gjøre? Og hva bør svigermor gjøre?

Håper på svar fra legen, evt andre som har erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville enten ha insistert på å få være med ham til en konsultasjon hos hans lege hvor jeg la frem min versjon av det som foregår, eller jeg ville ha ringt legen og lagt frem min bekymring.

Vet ikke hvor svigerfaren din bor - men jeg kjenner til et ektepar som fikk hjemmebesøk fra en alderspsykiatrisk enhet på Gaustad i en tilsvarende situasjon. Det var svært nyttig for både "pasienten" og hans kone - også fordi ekteskapskonflikter ikke akkurat blir mindre i slike vanskelige faser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Med hans sykehistorie burde han hatt annen medisin. Han burde ha livslang behandling med et stemningsstabiliserende medikament som litium, Tegretol, Lamictal eller Orfiril.

Atarax tror jeg er av liten verdi her.

For å bli tvangsbehandlet kreves følgende:

Hovedkriteriet - psykose - må være oppfylt.

Minst et av to tilleggskriterier må i tillegg være oppfylt:

a. Behandlingskriteriet: Behandling anses nødvendig for at utsikt til helbredelse eller varig bedring forspilles eller utsikt til betydelig forrverring innen tre måneder er overhengende.

b. Farekriteriet. Han er til betydelig fare for egen eller andres liv eller helse.

Til slutt skal tvangsbehandling totalt anses som hensiktsmessig.

Dere og din svigermor kan gjøre det som frosken skriver. I tillegg kan dere be kommunelege gjøre en vurdering av han om hvorvidt kriteriene for tvangsbehandling er til stede. Kommunelegen plikter da å gi et skriftlig svar. Er dere ikke fornøy med kommunelegens avgjørelse, er fylkeslegen klageinstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Til deg frosken, så vil jeg si at vi vil prøve igjen å snakke med legen hans. Både svigermor og mannen min gjorde det for et par uker siden rett etter at han hadde vært der. Da hadde han gitt legen et helt annet inntrykk av sykdommen enn det vi har. Mannen min har prøvd flere ganger nå etter påske å få tak i legen, men har ikke kommet gjennom på telefon. Han skal prøve igjen i dag.

NHD - du anbefaler andre medisiner enn det han har nå. Vi skal nevne dette for primærlegen hans. Det er forresten ikke denne legen, men legen på sykehuset som skrev ut denne medisinen da han var innlagt for to år siden.

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...