Gå til innhold

rapid eye movement behavior disorder

Anbefalte innlegg

hei lurte på hvem som kan undersøke om min svigerfar har denne sykdommen, er det nevrologer eller er det et spesielt sykehus. jeg vet at i usa brukes clonazepam for behandling av denne tilstanden men finner ikke dette legemiddelet i felleskatalogen finnes den under et annet navn i norge. De mener også at dette kan være en forløper til Parkinson, er det et sted hvor det står mer om dette, evt forskningrapport..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/250963-rapid-eye-movement-behavior-disorder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må få henvisning via fastlegen til nevrolog, som utreder slike tilstander.

Clonazepam er et benzodiazepam-preparat, som i USA brukes mest mot ulike krampetilstander. Akkurat dette medikamentet er ikke i Norge, men vi har en rekke andre preparater med samme virkningsmåte.

Clonazepam er et benzodiazepam-preparat, som i USA brukes mest mot ulike krampetilstander. Akkurat dette medikamentet er ikke i Norge, men vi har en rekke andre preparater med samme virkningsmåte.

Er ikke Rivotril det samme som Clonazepam?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Nystagmus er vel den rette betegnelsen på norsk. Du kan prøve å søke litt om dette. Det finnes flere varianter, vanligvis skyldes det nevrologisk sykdom, og det er nevrologer som er den beste spesialisten å henvise til.

Nystagmus er ikke det syn/øye forstyrrelser,har dette noe med "fysisk aktivitet" under søvn og voldelig drømmer..

Nystagmus er vel den rette betegnelsen på norsk. Du kan prøve å søke litt om dette. Det finnes flere varianter, vanligvis skyldes det nevrologisk sykdom, og det er nevrologer som er den beste spesialisten å henvise til.

er ikke helt fornøyd med svaret, det var ikke særlig utfyllende eller fullstendig, Nystagmus går ikke det mest på øyne det er ikke det "rapid eye movement behavior disorder" beskrives på de amrikanske nett sidene..

Syntes det er litt tynt, ang svaret: det finnes flere typer kunne jo nevnt hvilke og symptomer for disse

Annonse

det svaret jeg har fått fra dere er jo helt på jordet, nystagmus er et symptom i REM som alle har,, jeg spør om repid eye movement "behavior disorder" legg merke til de to siste orda....dette betegnes som en egen sykdom, det er veldig nytt så dere har kansje ikke fått det med dere... jeg vet at nevrologer undersøker dette..jeg lurte på om det fantes noen som var spesialist innen dette i norge...

HÅPER PÅ ET BEDRE SVAR. ellers syntes jeg dere vurdere salæret dere tar...

rapid eye movement behavior disorder..... det svaret jeg har fått fra dere er jo helt på jordet, "nystagmus" er et symptom i REM søvn som alle har,blandt annet folk som drikker seg litt for fulle som skaper en forgiftning eller en betenelse på synsnerve eller en permanent skade på nerve.. jeg spør om rapid eye movement "behavior disorder" legg merke til de to siste orda....dette betegnes som en egen sykdom, det er veldig nytt så dere har kansje ikke fått det med dere... jeg vet at nevrologer undersøker dette..jeg lurte på om det fantes noen som var spesialist innen dette i norge... HÅPER PÅ ET BEDRE SVAR. ellers syntes jeg dere vurdere salæret dere tar...

- c-engesk

Patients with rapid eye movement behavior disorder (RBD) act out dramatic and/or violent dreams during rapid eye movement (REM) stage sleep. Another feature of RBD is shouting and grunting. RBD seems similar to other sleep disorders that involve motor activity, like sleepwalking or periodic limb movement disorder. Unlike these conditions, RBD movements occur during REM sleep, which is usually characterized by a state of atonia, or sleep paralysis. Diagnosis and treatment involves polysomnography, drug therapy, and the exclusion of potentially serious neurological disorders.

- c-engesk

Nystagmus er ikke det syn/øye forstyrrelser,har dette noe med "fysisk aktivitet" under søvn og voldelig drømmer..

hei igjen,

nystagmus er en spesiell type øyebevegelser, som er temmelig komplisert, og ganske vanskelig å forstå. Vi som er friske kan også ha nystagmus, hvor øyenene kan "flikke" frem og tilbake raskt sideveis.øynene kan også slå i andre retninger, men det skyldes oftest sykdom. Nystagmus kan du se dersom du ber noen se så langt mot siden de kan (som egentlig er litt ubehagelig), og mulig kan du se at øynene står og dirrer litt frem og tilbake.

Nystagmus finnes ved en rekke nevrologiske sykdommer. Også under REM-søvnen hos normale, hvor man ser øyebevegelser under drømmer. Dette feltet er såpass vanskelig at nevrologene tar seg av det. Den tilstanden du nevner er tydeligvis en søvnforstyrrelse, som de fleste ikke kan noe om. Dere bør skaffe nevrologisk utredning, som også inkluderer søvnregistrering i søvnlaboratorium.

Når det gjelder spesifikke spesialister i Norge så antar jeg at de fleste nevrologiske avdelinger i Norge har god kompetanse på disse områdene.

Lykke til i prosessen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...