Gå til innhold

Mor syk, Far hjemme?


Tom Sawyer

Anbefalte innlegg

Hei!

Hos oss skal barnets mor opereres i et kne om 14 dager. Og datteren vår er bare 6 mnd'er. Og krykker og slike småttiser går jo ikke helt bra sammen..

I følge arbeidsgiveren min, så hadde jeg rett til å være hjemme vis mor/barnepasser er syk. Men går det over 3 dager måtte jeg ha sykemelding.

Så jeg ringte legekontoret for å få time, for å få denne sykemeldingen(regner med at moren går på krykker i 14 dager ca). Da sa de at det hadde jeg ikke rett til....med mindre mor var alvorlig syk... (Fikk time allikvel da, så jeg får ta det opp med legen).

Men da lurer jeg på, har jeg rett til å være hjemme(sykmeldt) eller har jeg ikke?

Eller er det slik at moren må få sykemelding, og at jeg da tar over fødselpermisjonen i disse ukene?.

Isåfall hvordan blir dette praktisk.. Vi hadde tenkt at mor skulle være hjemme i 48 uker, så jeg i 4 uker...

Hvis moren blir sykmeldt, vil jeg da få mer enn 4 uker, og moren mindre enn 48, slik at permisjonstiden fortsatt er ferdig samme dag som fastsatt tidligere?

Som du ser så er jeg noe usikker på hvordan dette blir i praksis :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde dette problemet i fjor, jeg ble ikke operert, men var sykemeldt fordi min far var syk, og døde. I 14 dager var jeg hos han på sykeleie, og satt der hele døgnet, og hadde da ikke overskudd til å ha sønnen min hos meg. Jeg spurte også om samboeren min kunne få sykemelding. Dette hadde ikke legen lov til å skrive ut, men han sa at han kunne skrive ett brev som samboeren min kunne ta med på jobb. Da kunne han bruke av 10 andre permisjonsdager. dette er blant annet de dagene du kan bruke når barnet begynner i barnehage og trenger tilpassing der. Det er opp til arbeidsgiver å godkjenne fri. Men det går sikkert greit dersom du får et brev av legen til mor.

Lykke til.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Legen kan ikke skrive sykmelding på deg siden du ikke er syk, men han kan skrive sykmelding på mor.

Det legen sikkert tenker på er utsettelse av fødselspengeperioden. I dette tilfellet vil jeg anta det er mest aktuelt at mor får sykepenger mens du får fødselspenger (hvis mor er for syk til å ta seg av barnet) eller fedrekvote (ikke noe krav til at mor må være for syk til å ta seg av barnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...