Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann fikk cellegift (en dose) i forbindelse med operasjon av god artet svulst i urinblæren. Før dette hadde vi snakket om å slutte med prevensjon og forsøke å få barn. Hvor lenge må vi regne med at hans fertilitet er svekket etter cellegiften? Kan fosteret skades på noen måte av hans cellegift?

Skrevet

Hmmm, mener jeg har lest noe om at sædcellene fornyes hver 14. dag eller noe slikt. Så om han er flink til å tømme seg for sædceller en periode - slik at de dårlige cellene kommer ut, så vil jeg tro at dere trygt kan ha sex etter en måneds tid.

Men dette er bare synsing fra min side altså. Du kan sikkert få bedre svar fra en onkolog på sykehuset.

Skrevet

Produksjon av sædceller hos menn påvirkes av cellegift, og dette gjør at befruktningsevnen kan bli nedsatt. Menn bør også bruke prevensjon pga. risiko for skader på sædceller. Graden og varigheten av nedsettelse av befruktningsevnen er avhengig av kuren som blir gitt. (kilde : kreftforeningen)

Snakk derfor med legene som behandlet ham før dere forsøker å bli gravide.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Det finnes svært mange cellegifter. Synes dere må forhøre dere med den legen som behandler mannen din, og søke råd der. Du betaler ikke for dette svaret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...