Gå til innhold

Vond hals, liten føflekk lignende flekk på tunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå hatt vond hals i 3 uker nå.

Vondt å svelge, nesten ikke stemme osv.

Merket i går kveld en liten prikk på tungen som minner om en liten føflekk?

Kan jeg ha bitt meg selv, eller er dette noe i forbindelse med vond hals osv?

Burde jeg gå til lege?

Skrevet

Vond hals i tre uker er vel nok til å gå for lege for, så kan du jo spørre om flekken på tungen m det samme.

Skrevet

Gå til legen så du får tatt en halsprøve. Det kan være en bakteriell infeksjon, f.eks. streptokokker, som bør behandles med antibiotika.

Flekken på tunga kan være hva som helst egentlig, f.eks. lite sår, blemme, bitt, men ganske sikkert helt ufarlig. Spør legen når han tar halsprøven.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Det er uvanlig med pigmentflekker på tungen, det er iallfall ikke vanlig ved infeksjoner. Mest sannsynlig er det en virus-infeksjon som har angrepet svelget og stemmebåndene. varigheten er imidlertid noe lenger enn normalt. Dersom du er slapp, eller har feber, synes jeg du bør få gjort en helsesjekk snarest. Gjelder også dersom du er over 60år eller er røker. Dersom flekken på tungen ikke forsvinner, eller vokser bør du uansett få sjekket den. Dersom du har bitt deg, bør den forsvinne på 3-5 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...