Gå til innhold

tørr hud og hodebunn

Anbefalte innlegg

line19811365381034
Skrevet

Jeg har i grunnen to spørsmål, men de kan være relaterte.

1) Jeg plages med tørr hodebunn. Det flasser og jeg synes jeg mister veldig mye hår. Hårstråene jeg mister ser ut til å være hvite i roten. Det klør også en hel del, spesielt rett etter at jeg har dusjet. Jeg har prøvd forskjellige typer flass shampo og shampoer mot tørr hodebunn. Men ingenting av det jeg har prøvd har hjulpet. En venninne sa at det kunne være psioraris i hodebunnen. Jeg leste også en artikkel om en type sopp som kunne gi disse plagene. Har du noen mening om det kan være?

2) Jeg har noen tørre hudflekker (på halsen mest, men en brystet også). Disse flekkene har en mørk, nesten svart farge.

Om jeg bruker en veldig veldig fet krem så går de bort etter en stund, men de kommer alltid tilbake. Disse er ikke plagsom på noen annen måte enn at det ser ut som om jeg er skitten på halsen, de klør ikke eller noe slikt. Hva kan årsaken til disse flekkene være?

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Det er riktig at både psoriasis og sopp-infeksjoner kan gi kløe i hodebunnen. Sopp-infeksjon kan også være årsak til flekkene på halsen. Flekker som synes brune når man har lys hud, mens de ser blekere ut når man har blitt sommerbrun skyldes en hudsopp, og sykdommen kalles pityriasis versikolor. Kan behandles med lamisil krem i 2-3 uker. Kløen i hodebunnen bør kanskje tilsees av lege. Dersom det er psoriasis, har du krav på flytende salver på blå resept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...