Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kvinne 61 år. Høst 2004: Sterke smerter midt i brystet. Fastlegen målte 200/113 Fikk 5 mg Norvasc. Smertene fortsatte.Røntgen i des.-04 viste lungebetennelse. Fikk mange kurer med forskj. antibiotika.Ble sykere. Hovnet opp i bena. Store pusteprobl. Ville henvises til hjertespes. men fastlegen sa at jeg hadde angst og ville ikke henvise. Fikk i stedet 1 Diovan 160 mg. pr.dg. Var på legevakten flere ganger: normal EKG,men i jan.-05 henviste de meg til lungespes. Hun mente jeg hadde litt Kols men henviste meg til hjertespes.I mars-05 var jeg på Haukeland sykehus og fikk slange ned i magen. Diagnose: betennelse i spiserøret. Formye mage-

syre. Legen her ble bekymret over mine pusteprobl. og henviste meg til røntgen av lunger og hjerte. Dette fortalte jeg fastlegen. Fortsatt meget høyt blodtrykk, men fikk ingen ny medisin. Pusteprobl. mine sa han var det Kolsen som forårsaket.Fikk så hastemelding fra Haukeland om at hjertet mitt var veldig forstørret og vann på lungene. Fikk fremskyndet timen hos hjertespes. til 5.4.-05. Ble sendt rett på Haukeland: 1,5 ltr. væske i hjerteposen, vann på lunger og for-størret lever. Hjertet kunne nesten ikke slå. Bena mine var utrolig opphovnet. Hjerteposen ble tappet. Fikk vann-drivende med. og mistet 6 ltr. væske.De søkte etter årsak. Fant ingen kreft. Trolig forårsaket av infeksjoner. Jeg ble bra igjen. Sluttet å røyke. Har heller ikke Kols. MEN: Var hos fastlegen min nylig. Blodtrykket mitt var 170-180/95. Det var ikke nødv. med videre undersøkelse eller behanding for det høye blodtrykket. Kan foranstående sykdomstilstand ha forårsaket skader? Mener du at jeg skal akseptere fast-legens konklusjon? Jeg er blitt veldig skeptisk til ham. Hva råder du meg til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251238-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Råder deg til å umiddelbart bytte fastlege - det er viktig for deg med regelmessig oppfølgning hos legen din mht blodtrykk etc, og derfor trenger du en fastlege du har tillit til.

Jeg ville ikke ha akseptert et blodtrykk som du beskriver uten videre behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251238-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-1986139
Del på andre sider

Råder deg til å umiddelbart bytte fastlege - det er viktig for deg med regelmessig oppfølgning hos legen din mht blodtrykk etc, og derfor trenger du en fastlege du har tillit til.

Jeg ville ikke ha akseptert et blodtrykk som du beskriver uten videre behandling.

Takk for innlegget Citygirl.

Jeg har vurdert å skifte fast-

lege lenge. Må bare finne en jeg kan ha tillit til.

Skulle ønske at legene hadde

vært mer åpen for alternativer

når det gjelder samspillet

mellom kropp og sykdommer.

Har vært inne på siden: www.

fritthelsevalg.no. Jeg har også kjøpt en bok som heter: pH-mirakelet. Står sannheten, eller bare deler av den i denne

om hvorfor sykdom oppstår ville

det vært lett for helsevesenet

og oss syke å oppnå bedre helse

på en langt billigere og bedre måte. Boken fåes v/henv. til

www.hilt-hansteen.no, evt. tlf.

22 38 40 10/21 02 26 60.

Legemiddelind. er ikke opptatt

av å gjøre oss friske, for da

ville omsetningen gått ned, de

er opptatt av å behandle symp-

tomer.

Takk igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251238-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-1986401
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Kvinne 61 år.

Infeksjoner som forårsaker stor væskedannelse i hjerteposen er som regel forårsaket av et virus (det er forskjellige slike vira som kan være aktuelle). En slik infeksjon vil hos noen kunne medføre en kronisk tilstand, som med tiden vil kunne gi økende utvidelse av hjertet og deretter redusert pumpefunksjon. Imidlertid blir de fleste helt friske uten hjerteskade, og det er bare de aller færreste som trenger tapping av hjerteposens væskevolum.

Det synes som om diagnosen ble noe sent stillet. Den ville med letthet kunne bli fastslått ved hjelp av ultralyd på et langt tidligere tidspunkt.

Du anfører at ditt blodtrykk nå er 180/95. Hvis dette er representativt for ditt gjennomsnittstrykk bør du omgående få situasjonen revurdert og få undersøkt av hvilken karakter denne forhøyelsen er : primær ellert sekundær (d.v.s. om den har noen spesiell bakgrunn/årsak eller ikke). Et trykk på dette nivået skal og må behandles. Du bør få utført en registrering av blodtrykket over et helt døgn. På den måten får man mer eksakte verdier for trykket.

Du anførte to forskjellige medikamenter : Norvasc og Diovan. De er begge blodtrykksmedisiner, og jeg oppfatter deg dit hen at du ikke bruker noen av disse mer.

Få din lege snarest til å revurdere dette. Hvis du ikke får gehør for det bør du konsultere en annen lege. Be likeledes Haukeland sykehus om å få utskrift av rapporter (epikriser) oversendt til din lege (og evt. med kopi til deg selv).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251238-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-1990321
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...