Gå til innhold

NHD Kan cipralex slutte å virke?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på cipralex i ca 3 år nå, og den har virket kjempebra på meg. Men her om daen fikk jeg plutselig masse angst. I løpet av sekunder begynte jeg og kaldsvette og ble fylt av en voldsom uro. Dette er angst jeg ikke hadde før jeg begynte på cipralex.

Nå flere dager senere er angsten like sterk. Jeg klarer ikke spise, får ikke sove, er plaget med tørr munn og kroppstemperaturen min veksler mellom iskald og glovarm + at jeg svetter masse, spesielt om natta.

Det har ikke skjedd noe som skulle tilsi at jeg skulle få denne angsten nå, og den eneste gangen jeg har hatt dette før er da jeg prøvde å slutte på cipralex i sommer. Men jeg begynte igjen og plagene forsvant.

Men hva gjør jeg nå?

Jeg går på 10mg forresten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251356-nhd-kan-cipralex-slutte-%C3%A5-virke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror du har fått et gjennombrudd av et panikkanfall _tross_ Cipralex 10 mg.

Ofte må en høyere i dose for å holde de sterkeste panikkanfallene nede.

Du bør diskutere med din behandler om du for en tid skal øke dosen.

Hei Tricia, håper det går bedre med deg? Har det stoppet??denne angsten?

Hadde du hatt panikkangst før du begynte på cipralex. Jeg forsto av innlegget ditt at du ikke hadde hatt slike anfall før du forsøkte å seponere, mens NHD tolket det annerledes??

Jegfikk og mine første panikkanfall på cipralex, derfor litt nysjerrig?

Hei Tricia, håper det går bedre med deg? Har det stoppet??denne angsten?

Hadde du hatt panikkangst før du begynte på cipralex. Jeg forsto av innlegget ditt at du ikke hadde hatt slike anfall før du forsøkte å seponere, mens NHD tolket det annerledes??

Jegfikk og mine første panikkanfall på cipralex, derfor litt nysjerrig?

Angsten har gitt seg nå heldigvis. Men det var ille en stund.

Det stemmer at jeg aldri hadde panikkangst før jeg begynte på cipralex. Da en gang da jeg seponerte, og nå en gang tilsynelatende uten grunn.

Er det sånn at cipralex kan fremkalle panikkangst?

Er det flere som har opplevd dette?

Jeg tror du har fått et gjennombrudd av et panikkanfall _tross_ Cipralex 10 mg.

Ofte må en høyere i dose for å holde de sterkeste panikkanfallene nede.

Du bør diskutere med din behandler om du for en tid skal øke dosen.

Jeg hadde aldri panikkanfall før jeg begynte på cipralex. Kan cipralex fremkalle slike anfall?

Angsten har gitt seg nå heldigvis. Men det var ille en stund.

Det stemmer at jeg aldri hadde panikkangst før jeg begynte på cipralex. Da en gang da jeg seponerte, og nå en gang tilsynelatende uten grunn.

Er det sånn at cipralex kan fremkalle panikkangst?

Er det flere som har opplevd dette?

vet ikke hvor vanlig,men jeg gjorde det iallefall, hadde og forferdlig seponering som jeg sliter med ennå. Psykiatikeren min sa at det ikke var uvanlig å få kroppslige reaksjoner på ssri.

Da jeg ringte han etter mitt første anfall, (trodde jeg hadde fått et ilebefinnede) så sa han med en gang at du har fått et panikkanfall på grunn av økning på cipralex, økte veldig lite så vet ikke om det var grunnen, da jeg trappet ned fikk jeg og et underlig skremmede anfall. Og mange små anfall i de 15 mnd jeg brukte dem.

Fikk førøvrig deprejon og tvangstanker da jeg seponerte, og det sliter jeg med ennå.

Aner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av gjørma.

var hverken deprimert eller hadde tvangstanker da jeg begynte på dem. Begynte på grunn av somatisert generalisert angst. = psykosomatiske plager.

Men jeg er veldig (ektremt) ømfindtlig for tabletter. men det er allikevel skremmende hva de har gjort med meg.

Hadde du startvansker, og trappet du skikkelig ned da du opplevde anfall da du prøvde å slutte??.

• 15 år senere...

Annonse

Hei.  Jeg har generell angst med mer panikkangst  innimellom.  Begynte på cipralex i juni og fikk bra effekt etter 5 uker.  Nå er angsten tilbake for fullt.  Går på 10 mg.  Er over 65 så jeg lurer på om jeg kan øke dosen.  Jeg har det ganske vondt nå.  Mvh Tirid

Tirid skrev (15 minutter siden):

Hei.  Jeg har generell angst med mer panikkangst  innimellom.  Begynte på cipralex i juni og fikk bra effekt etter 5 uker.  Nå er angsten tilbake for fullt.  Går på 10 mg.  Er over 65 så jeg lurer på om jeg kan øke dosen.  Jeg har det ganske vondt nå.  Mvh Tirid

Det er så mange grunner til at sånt kan skje, kanskje man har spist noe (f.eks grapefrukt) som gjør at medisinen virker annerledes. 

Om du kan øke dosen bør vurderes av en lege som kjenner deg. Du får uansett ingen akutt innsettende effekt av å øke dosen, så dette kan du snakke med fastlegen om i morgen.

God bedring! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...