Gå til innhold

Nhd-hva er dette?


Gjest Helena

Anbefalte innlegg

Gjest Helena

Hei

Problemstillingen er som følger: jeg har gått i terapi i over fem år. Har ustabil personlighetsforstyrrelse.

Jeg har manipulert og herjet. Hos terapeuten er det meget vanskelig.

Jeg lurer på om jeg er ond, eller hva det er: i timene sier jeg stygge ting som jeg har tenkt om henne og som jeg også tenker om andre, men ikke tør si til andre enn terapeuten. Jeg føler at jeg går over grensen. Men det er så påtrengende å gjøre det.

Jeg tenker at siden det er terapeuten så kan jeg si ting som presser seg på, kanskje dumt å holde det inne?

Hele livet mitt har jeg vært den enten den "snille" eller herjet med andre.

Men det jeg lurer på: er det bare en form for å få henne til å mislike meg? Kanskje jeg ikke vil bli frisk. Hva gjør jeg da?

takknemlig for svar, vet at jeg høres helt forferdelig ut, men vil gjerne bli et bedre menneske..og det er derfor jeg spør deg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg bare lurte på om du har diskutert nettopp dette med terapeuten - og hva hun i såfall sier?

Prinsipielt så mener jeg at det stort sett er OK å "kjefte" hvis du ikke utagerer på andre måter. Synes det er mye bedre at du møter til timene dine og kjefter enn at du uteblir (f.eks. i håp om at terapeuten skal lure på hvorfor du ikke kommer). Også mye bedre å kjefte enn å skade seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena

Hei:-)

Jeg bare lurte på om du har diskutert nettopp dette med terapeuten - og hva hun i såfall sier?

Prinsipielt så mener jeg at det stort sett er OK å "kjefte" hvis du ikke utagerer på andre måter. Synes det er mye bedre at du møter til timene dine og kjefter enn at du uteblir (f.eks. i håp om at terapeuten skal lure på hvorfor du ikke kommer). Også mye bedre å kjefte enn å skade seg selv...

Hei:-)

takk for svar:)

Men er det ikke fryktelig slemt å si ukvemsord til terapeuten? (det er snakk om stygge ord) og så si at jeg ikke mener det, for så å pønske ut at neste time skal jeg si at jeg mener det? For da får jeg dårlig samvittighet, kan lide litt, og jeg kan ramme terapeuten...

jeg lurer på om det er slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

takk for svar:)

Men er det ikke fryktelig slemt å si ukvemsord til terapeuten? (det er snakk om stygge ord) og så si at jeg ikke mener det, for så å pønske ut at neste time skal jeg si at jeg mener det? For da får jeg dårlig samvittighet, kan lide litt, og jeg kan ramme terapeuten...

jeg lurer på om det er slik..

Neida - ikke fryktelig slemt i det hele tatt:-)) Men ganske komplisert å ha det slik. Sikkert litt slitsomt for terapeuten også - men hun får godt betalt...

Men forutsetningen er som sagt - etter min mening - at du møter opp til terapitimene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karianne

Neida - ikke fryktelig slemt i det hele tatt:-)) Men ganske komplisert å ha det slik. Sikkert litt slitsomt for terapeuten også - men hun får godt betalt...

Men forutsetningen er som sagt - etter min mening - at du møter opp til terapitimene dine.

det var beroligende å høre, takk:-)

Det slår meg at det er en form for flukt å drive på slik, en flukt fra å ta ting på alvor, samtidig kan det være fint å få avreagert når jeg hele livet har følt meg forpliktet til å være så snill og skikkelig..

uansett, kjempeglad for svaret ditt:))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena

det var beroligende å høre, takk:-)

Det slår meg at det er en form for flukt å drive på slik, en flukt fra å ta ting på alvor, samtidig kan det være fint å få avreagert når jeg hele livet har følt meg forpliktet til å være så snill og skikkelig..

uansett, kjempeglad for svaret ditt:))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er dette som ER borderline.

Det sier også noe om hva som kreves for å være en godt borderline-terapeut.

Hvor mye lengre trenger du å sjekke ut om hun tåler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena

Det er dette som ER borderline.

Det sier også noe om hva som kreves for å være en godt borderline-terapeut.

Hvor mye lengre trenger du å sjekke ut om hun tåler deg?

Hei

I prinsippet blir man vel aldri ferdig å sjekke ut et menneske. Derfor er det kanskje like greit å stoppe først som sist...

Men behovet for å gjøre det er ubeskrivelig. Det er fryktelig å ha det slik, selv om det også er vondt for folk rundt en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei

I prinsippet blir man vel aldri ferdig å sjekke ut et menneske. Derfor er det kanskje like greit å stoppe først som sist...

Men behovet for å gjøre det er ubeskrivelig. Det er fryktelig å ha det slik, selv om det også er vondt for folk rundt en!

"I prinsippet blir man vel aldri ferdig å sjekke ut et menneske."

Gjør en ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena

"I prinsippet blir man vel aldri ferdig å sjekke ut et menneske."

Gjør en ikke?

Hei igjen:)

det jeg mente var at det alltid vil være usikkerhet, men at det er bedre å velge å ha tillit til andre, i stedet for hele tiden å sjekke dem ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...