Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er en 24 år gammel jente med allergi (bjørkepollen, dyrehår etc.)mye plaget med eksem i barneårene, men er nå blitt kvitt dette. I pollensesongen merker jeg noe tung pust (på utpust), men merker ikke mye ellers i året, med mindre jeg utsettes for irriterende stoffer etc. Går på ca. 30 mg atenolol pr dag pga hjertebank/angst. Er det en form for astma jeg har og trenger jeg medisiner? Har tatt pustetest hos legen som sa jeg ikke hadde et snev av astma. Vet at atneolol kan forverre astma, kan det være årsaken til min tidvise tunge pust? Er ikke plaget ved fysisk anstrengelse etc. Tar også aerius allergitablett daglig, men vurderer å slutte med det da jeg ikke vet om det har noen effekt utenom pollensesongen.

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege
Skrevet

Atenolol er en såkalt betablokker og kan klart forværre en astmatendens. Noen pollenallergikere har ikke bare problemer med øyne og nese men får også pustebesvær i vår- og sommersesongen. Dette besværet er astmatisk og kan ikke påvises utenfor sesongen. Som du forstår kombinasjonen pollenallergi og betablokker er litt ugreit. Snakk med legen din om det er mulig å skifte til noe annet nettopp i de aktuelle måntene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...