Gå til innhold

dårlig sædkvalitet og livstil

Anbefalte innlegg

Min mann er 46 år og jeg 37

vi har et barn på 5 år og har hatt 3 spontanaborter.

En før fullført svangerskap og nå to med tre måneders mellomrom.

Den siste en missed abortion i uke 8 med utskraping.

Min mann har sjekket sæden og den viste 95% unormale sædceller og mulig infeksjon.

han har nå fått behandling og skal til ny sjekk.

Vi har nå prøvd over et år å bli gravide og har altså hatt 2 spontanaborter.

Min mann lever et svært usunt liv. Røyker, jobber for mye med mye stress, er overvektig og drikker alkohol hver dag(3-4 øl)

Jeg er svært bekymret over helsa hans og har forsøkt å få ham til å leve sunnere.

Nå lurer jeg på om livstilen hans kan være noe av årsaken til den dårlig sædkvaliteten og at jeg på den måten kanskje kan påvirke ham til å leve sunnere?

Kan dårlig sædkvalitet være årsak til spontanabort og hvor mye hjelper det på sædkvaliteten å legge om livstilen?

( har hørt om flere som har fått beskjed om å slutte å røyke for å bedre kvaliteten)

Takker for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25154-d%C3%A5rlig-s%C3%A6dkvalitet-og-livstil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Det anføres at livstilen er skadelig for sædkvaliteten, men jeg kan ikke gi deg noen tall på hvor mye bedring han kan oppnå.

Jeg synes han skal ta opp dette med legen som behandler ham - du sier at han skal til kontroll.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...