Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!For ca 2 mnd siden var jeg hos legen (pga en kul i håndledd). Jeg nevnte da at jeg var plaget med at anklene mine hover opp utover dagen (de er ikke hovne om morgenen). Han målte da blodtrykket mitt, som var 160/107 (jeg er 32 år, kvinne). Dette synes han var veldig høyt, og ville at jeg skulle måle blodtrykket over 24-timer. Jeg fikk ikke målt dette før nesten 2 mnd senere. Når jeg så målte blodtrykket over ett døgn, viste det seg til min glede at blodtrykket mitt var helt normalt, faktisk litt lavt. Det virket derimot som at legen stusset noe over at det hadde vært så veldig høyt sist. Er det normalt at såkalt kontor-trykk blir så ekstremt høyt? Kan jeg nå stole på at blodtrykket mitt er normalt?

Jeg begynte på Rosenrot og omega 3 da jeg fikk vite at jeg hadde høyt blodtrykk. Jeg har merket mange positive effekter av rosenroten, og lurer derfor litt på om det kan være rosenroten som har redusert blodtrykket? Hvis det ikke er høyt blodtrykk, hva kan da være årsaken til at jeg har hovne ankler? Det virker ikke som jeg har mye vann i kroppen ellers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251850-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Guri88.

Vi er kjent med at enkeltblodtrykk, og spesielt såkalte kontorblodtrykk, kan være vesentlig høyere enn det som egentlig foreligger i "normaltilstanden". Vi støtter oss i stigende grad til 24-timers monitoreringer for å få mer representative trykk, som deretter blir basis for vurderinger vedrørende nødvendigheten av å behandle.

Det er grunn til å anta at du egentlig har normalt trykk. Imidlertid ville jeg litt senere ta dette opp med legen èn gang til, med henblikk på å gjøre nok en undersøkelse, nærmest for å stadfeste at resultatet stemmer.

Det er mest trolig at ditt ene, høye trykk var situasjonsbetinget, og at ditt senere normaltrykk er det sanne, og uten at den såkalte rosenroten har noe med det å gjøre. Hvis en slik rot skulle ha hatt effekter som normaliserte trykk fra 160/107 ville middelet forlengst vært et farmasøytisk preparat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/251850-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-1990333
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...