Gå til innhold

Spark bak eller "forståsegihjel"

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl

Jeg har vært så heldig å være forskånet fra å ha en depresjon. Men min svoger har en nå. Det virker ille, men det er nok ikke jeg den rette til å konkludere med. Det som kan sies er at han står ikke opp, spiser bare hvis han mer eller mindre blir tvunget, går ut av sengen kun for å gå på do. Han har opplevd tap av nær familie i det siste som har gått veldig inn på ham. Så han gikk rett i dass for å si det rett ut.

Søsteren min har vært flink til å ta seg av ham. Men hvor lenge skal hun forstå ham før man kan gi det velkente sparket bak? Eller er et spark bak i den situasjonen mer som et spark til en som allerede ligger nede? Ventetid hos psykolog er lang, men søsteren min er i gang med å finne en.

Jeg bryr meg om svogeren min, men jeg ser jo at søsteren min blir mer og mer fortvilet.

Det er fler detaljer, men det viktigste jeg lurer på om er hvorvidt man skal la det være som det er en stund til, eller nå sette krav til personlig hygiene og inntak av mat og frisk luft.

Takk for at du gidder å ta deg tid til å lese og evt svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252007-spark-bak-eller-forst%C3%A5segihjel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det er lang ventetid til psykolog, så kan jo kanskje søsteren din hjelpe ham å undersøke litt om det finnes andre alternativer. Fx. samtaler med en psykiatrisk sykepleier, psyk. dagsenter, eller sorg-grupper i nærmiljøet. Tror de fleste kommuner har en form for psykiatri-tjeneste, som man sikkert kan komme i kontakt med gjennom kommunens sentralbord (evt. sjekke litt på nettsidene til kommunen).

Og selv om antidepressiva ikke vil løse problemene hans, så kan det kanskje være en ide å gå på det i en periode, for å komme opp av det aller dypeste og vondeste, og begynne å fungere litt i alle fall. Men nå skriver du ikke hvor lenge dette har pågått. Er det snakk om et par uker, så kan han kanskje få litt mer tid på seg, men om det er snakk om mange måneder, så bør han vel hjelpes litt på vei på en eller annen måte.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hun kan og skal helt klart sette krav til han. Dette innebærer krav om umiddelbart

Å oppsøke fastlegen for hjelp. Denne type depresjoner forsvinner ikke bare med litt snakk med en psykolog.

Hver dag å stå opp for å stelle seg, samt møte til alle måltider.

Hver dag å gå en tur på minst en halv time.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...