Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 8 dager siden begynte jeg på solian, 50mg...jeg føler meg fysisk syk, blir andpusten bare av å gå på flaten, litt smerter i armene og veldig kraftløshet. Flere som har opplevd dette? Er det bivirknger som går over?

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Sunda skrev (1 minutt siden):

For 8 dager siden begynte jeg på solian, 50mg...jeg føler meg fysisk syk, blir andpusten bare av å gå på flaten, litt smerter i armene og veldig kraftløshet. Flere som har opplevd dette? Er det bivirknger som går over?

Det kan være tilfeldig, jeg var oppe i 600 mg og merket bare resless legs. 

Skrevet
Sunda skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker du bør ta opp dette i en time med legen din og få en sjekk av det. 

Skrevet

Tenker som @Sokk at du bør få tatt en sjekk av det.

Solian er litt spesiell som antipsykotikum gjennom at den har en ekstremt målrettet antipsykotisk effekt (blokkade av to helt spesifikke reseptorer). I lave doser virker den også antidepressivt. Men det har den fordelen at du (teoretisk sett) skal få mye mindre bivirkninger som de du nevner, enn av medisiner som blokkerer flere reseptortyper og kan gi mye mer bivirkninger. Det du nevner er vanligst med medisiner som blokkerer adrenalinreseptorer (alfareseptorer). De gir ofte bivirkninger som utmattelse, høy puls og blodtrykksfall. Men det skal (igjen, teoretisk sett) ikke være så vanlig med Solian.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 6.4.2026 den 11.41):

Tenker som @Sokk at du bør få tatt en sjekk av det.

Solian er litt spesiell som antipsykotikum gjennom at den har en ekstremt målrettet antipsykotisk effekt (blokkade av to helt spesifikke reseptorer). I lave doser virker den også antidepressivt. Men det har den fordelen at du (teoretisk sett) skal få mye mindre bivirkninger som de du nevner, enn av medisiner som blokkerer flere reseptortyper og kan gi mye mer bivirkninger. Det du nevner er vanligst med medisiner som blokkerer adrenalinreseptorer (alfareseptorer). De gir ofte bivirkninger som utmattelse, høy puls og blodtrykksfall. Men det skal (igjen, teoretisk sett) ikke være så vanlig med Solian.

Tusen takk for utfyllende svar 🙂 Jeg sliter også med angst...Kan zyprexa i lav dose hjelpe mot angst og depresjon? jeg har brukt den før i noen dager om gangen, men lurer på om den kan ved fast bruk hjelpe mot både depresjon og angst?

Anonymkode: 44598...91e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar 🙂 Jeg sliter også med angst...Kan zyprexa i lav dose hjelpe mot angst og depresjon? jeg har brukt den før i noen dager om gangen, men lurer på om den kan ved fast bruk hjelpe mot både depresjon og angst?

Det kan det, men det er litt som å skyte spurv med kanon. Det er ikke sikkert du trenger en så kraftig medisin mot det? 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det kan det, men det er litt som å skyte spurv med kanon. Det er ikke sikkert du trenger en så kraftig medisin mot det? 

Jeg har prøvd allslags antidepressiva, ingen av dem har hjulpet tilstrekkelig på angst...

Vet du hvor lang tid det tar før Zyprexa virker mot depresjon?

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 18.45):

Jeg sliter også med angst...Kan zyprexa i lav dose hjelpe mot angst og depresjon? jeg har brukt den før i noen dager om gangen, men lurer på om den kan ved fast bruk hjelpe mot både depresjon og angst?

Har du ev. vurdert Fluanxol i lav dose mot angst? Kanskje @ISW eller andre kan si noe mer om den? Om det er en like kraftig kanon som Zyprexa?

Jeg har opplevd at kroppen vender seg ekstremt raskt til Zyprexa. Fast bruk og sporadisk bruk får to vidt forskjellige virkninger (i praksis).

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 22.23):

Jeg har prøvd allslags antidepressiva, ingen av dem har hjulpet tilstrekkelig på angst...

Vet du hvor lang tid det tar før Zyprexa virker mot depresjon?

Hei,

Når det gjelder en medisin du allerede har fått skrevet ut, så er jeg litt mer skeptisk til å gi råd, siden man da kan gjøre endringer basert på det jeg skriver og det er jeg litt redd for, fordi det er råd du bør få av legen som skrev ut medisinen.

Som sagt har antipsykotika i lave doser en angstdempende og antidepressiv effekt - det gjelder igrunn alle medisinene innen denne kategorien. Utfordringen med Zyprexa er at den har (eller kan ha) mye bivirkninger, og brukes mest til behandling av psykoser og manier (men da i høyere doser). På denne indikasjonen hadde i alle fall jeg forsøkt medisiner som Seroquel før jeg gikk til Zyprexa fast (men jeg skal ikke legge noen føringer for hva du skal eller bør gjøre).

Skrevet

Zyprexa funket godt mot depresjon hos meg

men måtte slutte siden jeg ble tykk

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 10.4.2026 den 8.33):

Hei,

Når det gjelder en medisin du allerede har fått skrevet ut, så er jeg litt mer skeptisk til å gi råd, siden man da kan gjøre endringer basert på det jeg skriver og det er jeg litt redd for, fordi det er råd du bør få av legen som skrev ut medisinen.

Som sagt har antipsykotika i lave doser en angstdempende og antidepressiv effekt - det gjelder igrunn alle medisinene innen denne kategorien. Utfordringen med Zyprexa er at den har (eller kan ha) mye bivirkninger, og brukes mest til behandling av psykoser og manier (men da i høyere doser). På denne indikasjonen hadde i alle fall jeg forsøkt medisiner som Seroquel før jeg gikk til Zyprexa fast (men jeg skal ikke legge noen føringer for hva du skal eller bør gjøre).

Tusen takk for svar. Mener du da Seroquel depot? Jeg har ikke psykiater, og legen min er nyutdannet og har svært lite kunnskap. Han er også utenlandsk og snakker veldig dårlig norsk, så er ikke mulig å "diskutere" og reflektere med han...

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (På 10.4.2026 den 8.48):

Zyprexa funket godt mot depresjon hos meg

men måtte slutte siden jeg ble tykk

hvor lenge brukte du den før du fikk effekt mot depresjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2026 den 16.00):

Tusen takk for svar. Mener du da Seroquel depot? Jeg har ikke psykiater, og legen min er nyutdannet og har svært lite kunnskap. Han er også utenlandsk og snakker veldig dårlig norsk, så er ikke mulig å "diskutere" og reflektere med han...

Bytt lege asap!!

Anonymkode: 7d8a4...406

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (På 10.4.2026 den 8.14):

Har du ev. vurdert Fluanxol i lav dose mot angst? Kanskje @ISW eller andre kan si noe mer om den? Om det er en like kraftig kanon som Zyprexa?

Jeg har opplevd at kroppen vender seg ekstremt raskt til Zyprexa. Fast bruk og sporadisk bruk får to vidt forskjellige virkninger (i praksis).

Virker den bedre for humøret ved sporadisk bruk?...jeg har prøvd den noen uker , men har bare blitt mer deprimert

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bytt lege asap!!

Anonymkode: 7d8a4...406

Er ingen andre å bytte til slik med en gang, de andre legene har lange ventelister...jeg er ganske desperat ette å finne noe som kan hjelpe mot depresjon, er alvorlig deprimert

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Virker den bedre for humøret ved sporadisk bruk?...jeg har prøvd den noen uker , men har bare blitt mer deprimert

Jeg trodde du spurte om angst? Nå spør du om depresjon...

Helt ærlig fra meg: Depresjon behandles tradisjonelt sett med antidepressiva. Noen antidepressiva har også en angsdempende virkning.

Din depresjon, gir den økt eller redusert søvnbehov?

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ingen andre å bytte til slik med en gang, de andre legene har lange ventelister...

Du vil i alle fall ikke kunne få noen ny fastlege så lenge du ikke setter deg på venteliste til en ny fordi listen virker for lang... Legen ser ikke at du står på venteliste til en annen lege.

Jeg bykset 130 plasser fremover i køen på 6 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...