Gå til innhold

Refusjon av plastiske operasjoner

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 40kg i vekt, skal ned 8-10 til. Det er selvfølgelig veldig deilig, men huden henger dessverre ikke helt med på vei tilbake, selv om jeg trener masse styrke, kondis og fettforbrenning. Jeg plenlegger derfor å legge meg under kniven når jeg er ferdig, både mageplastikk og brystreduksjon/-oppstramming. Av og til får jeg lette infeksjoner under brystene og huden som henger på magen. Jeg har vært hos fastlegen min, men han har ingen kunnskap om refusjoneregler på dette området. Jeg kommer til å gjøre det uansett, men om myndighetene vil spandere på meg så hadde det jo vært strålende! Noen som vet noe om dette, og hvor store plagene må være for å få inngrepet refundert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252105-refusjon-av-plastiske-operasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du skal få det refundert, en sender søknad til trygdekontoret (mulig det heter noe annet nå?)

Venninne har tatt gastric-bypass og skal få dekt å fjerne overflødig hud når hun har gått ned...

Ja, jeg vet jo at noen får refundert av medisinske årsaker, spørsmålet mitt er egentlig om hvilke konkrete plager som gir refusjon. Jeg har f.eks. hørt at brystvorten skal henge på nedsiden av albuleddet - stemmer det?

Ja, jeg vet jo at noen får refundert av medisinske årsaker, spørsmålet mitt er egentlig om hvilke konkrete plager som gir refusjon. Jeg har f.eks. hørt at brystvorten skal henge på nedsiden av albuleddet - stemmer det?

hvilke konkrete plager aner jeg ikke, for hun har fått beskjed om at hun får det dekt før hun har gått ned og i det hele tatt fått løshuden. Hun skal gå ned hele 75 kg eller noe sånt. Så mulig det på sett og vis "sier seg selv" at det blir ille.

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg

Har du gått ned 40 kg i vekt og fortsetter ned mot normal vekt (GRATULERER!) vil du ha krav på hjelp gjennom det offentlige. Tilbudet er begrenset, men det vil bli bedre. Husk at det viktisgste nå er ikke å bli så ambisiøs i ditt opplegg at du sprekker og går opp igjen. Derfor: ikke vær for hard med deg selv, ikke la det gå for fort!!

Har du gått ned 40 kg i vekt og fortsetter ned mot normal vekt (GRATULERER!) vil du ha krav på hjelp gjennom det offentlige. Tilbudet er begrenset, men det vil bli bedre. Husk at det viktisgste nå er ikke å bli så ambisiøs i ditt opplegg at du sprekker og går opp igjen. Derfor: ikke vær for hard med deg selv, ikke la det gå for fort!!

Jeg føler jeg har full kontroll på vektreduksjonen. Har gått ned 6-700g pr uke i snitt, så dette er mer en livstilsstilendring enn noe annet. Vet ikke om du leser dett, doktor, men hva mener du med at tilbudet er begrenset - at det ikke gjelder alle personer, eller at det ikke gjelder alle typer operasjoner? Har lest et sted her på doktoronline at man ikke får dekket full mageplastikk, kun liten? Jeg vil ha full. Må det skje offentlig i så fall? Så lenge gidder jeg ikke vente, da betaler jeg heller selv.

Annonse

Jeg føler jeg har full kontroll på vektreduksjonen. Har gått ned 6-700g pr uke i snitt, så dette er mer en livstilsstilendring enn noe annet. Vet ikke om du leser dett, doktor, men hva mener du med at tilbudet er begrenset - at det ikke gjelder alle personer, eller at det ikke gjelder alle typer operasjoner? Har lest et sted her på doktoronline at man ikke får dekket full mageplastikk, kun liten? Jeg vil ha full. Må det skje offentlig i så fall? Så lenge gidder jeg ikke vente, da betaler jeg heller selv.

Jeg har gått ned 15 kilo. Og har en hengemage uten like.

Jeg gikk til fastlegen min og fortalte om eksemplagene under "henget" og hun søkte da til en privat klinikk som har avtale med det offentlige. Etter to uker fikk jeg innkallelse til vurdering. Og fikk innvilget full mageplastikk gratis. Det hele gikk på under en mnd. Operasjon fikk man etter et par uker det også.

Det offentlige er det veldig lang ventetid hos. Men hvis du da tar en klinikk som har avtale så går det kjapt. Så legg frem dette for legen din du :)

Lykke til!

Jeg har gått ned 15 kilo. Og har en hengemage uten like.

Jeg gikk til fastlegen min og fortalte om eksemplagene under "henget" og hun søkte da til en privat klinikk som har avtale med det offentlige. Etter to uker fikk jeg innkallelse til vurdering. Og fikk innvilget full mageplastikk gratis. Det hele gikk på under en mnd. Operasjon fikk man etter et par uker det også.

Det offentlige er det veldig lang ventetid hos. Men hvis du da tar en klinikk som har avtale så går det kjapt. Så legg frem dette for legen din du :)

Lykke til!

Jeg skal under kniven ganske snart og gruer meg mye til narkosen *skjelver*

hei ville bare si at narkose ikke er farlig!!! Du merker ingenting..iallefall gjorde ikke jeg d..man blir bare litt trøtt etterpå..

Tusen takk for at du beroliget meg :) Det gjør en litt roligere. Har bare sånn angst for narkosen.. vet ikke helt hvorfor. Operasjon og smerter er helt greit...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...