Gå til innhold

snart 37 og gravid for første gang


Gjest Miss Buffalo

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Buffalo

Tenk at jeg ble gravid! Har ikke brukt noen form for beskyttelse de siste 5 år og var sikker på at jeg ikke kunne få barn, men nå er jeg altså i den lykkelige situasjonen av jeg er gravid!

Har bodd i utlandet siste 2 år, men i og med at barnefaren ikke er særlig interessert i å følge opp hverken svangerskap, fødsel eller barneoppdragelse, flytter jeg hjem til Norge i begynnelsen av juni. Antatt termin er 15. desember.

Spørsmålet er kort og godt: Hva kan jeg forvente av økonomisk støtte av stat og kommune under svangerskapet og etter fødsel? Jeg ikke har arbeidet på snart tre år, og kun levd på penger etter salg av leilighet. Blir jeg nødt til å gå på sosialkontoret for å overleve eller er der andre ordninger for enslige mødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det spørs om du kom fra et land som har trygdeavtale med Norge (f.eks EØS). Hvis ikke, og du ikke jobber her i Norge, så får du engangsstønaden ved fødsel, kr 32138 men ikke overgangsstønad og andre folketrygdytelser som enslig forsørger hvis du ikke har vert medlem i folketrygden i minst 3 år. Se www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-044.html#15-2

Dobbel barnetrygd kan du ha rett på forutsatt at du og barnet bor i Norge, se www.lovdata.no/all/tl-19461024-002-001.html

Kommer du fra et EØS-land likestilles medlemstid der med medlemstid i Norge slik at du likevel skal ha rett på overgangsstønad m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Buffalo

Det spørs om du kom fra et land som har trygdeavtale med Norge (f.eks EØS). Hvis ikke, og du ikke jobber her i Norge, så får du engangsstønaden ved fødsel, kr 32138 men ikke overgangsstønad og andre folketrygdytelser som enslig forsørger hvis du ikke har vert medlem i folketrygden i minst 3 år. Se www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-044.html#15-2

Dobbel barnetrygd kan du ha rett på forutsatt at du og barnet bor i Norge, se www.lovdata.no/all/tl-19461024-002-001.html

Kommer du fra et EØS-land likestilles medlemstid der med medlemstid i Norge slik at du likevel skal ha rett på overgangsstønad m.v.

Landet jeg befinner meg i er Tyrkia som ikke er medlem av EØS, men har søknad inne. Flyttemelding til utlandet ble først sendt 5. mars i år. Vil jeg da miste medlemskap av folketrygden?

Hva utgjør dobbel morstrygd i kroner og øre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Landet jeg befinner meg i er Tyrkia som ikke er medlem av EØS, men har søknad inne. Flyttemelding til utlandet ble først sendt 5. mars i år. Vil jeg da miste medlemskap av folketrygden?

Hva utgjør dobbel morstrygd i kroner og øre?

Spørsmålet om medlemsskap kan jeg ikke vurdere konkret her.

Det er ingenting som heter dobbel morstrygd.

Barnetrygd er 972 pr barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...