Gå til innhold

mistet luktesansen

Anbefalte innlegg

Gjest misfornøyed

har oppdaget for ca 1-2 år siden at jeg var veldig ofte tett i nesa og det er mange som spør meg ofte om jeg er forkjølet, selv om jeg ikke merker det. Men det alltid høres ut som om jeg prater litt "nasalt".

Ofte har jeg også "stor press" i byhullene mine og en gang i fjor har jeg tatt noen medisiner for å få bedret dette. Jeg har tatt mange allergi prøver men legen finner ikke ut hva er det som gjør meg allergisk. Det er ingeting som viser seg på prøvene bortsett fra neseprøve som viste at et eller annet "antall" er mye høyere en vanlig som da gjør også at byhullene er "oppblåst" pga allergiirritasjon men ikke pga betennelse.Eneste som jeg har behovet er å ha luktesansen tilbake. Den kommer av og til og da er det virkelig som om at jeg oppdager "en ny verden". så det er litt kjedelig å gå i butikker eller restauranger å ikke lukte noe.

Håper på noen råd hva dette kan være eller hva er det som jeg kan bruke for å ha "nesa mi tilbake".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25223-mistet-luktesansen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære misfornøyed

De symptomene du beskriver kan godt være en vasomotorisk rhinitt. Det er liknende plager som ved allergi, men det er ikke allergi, men en overfølsomhet i slimhinnene. Det kan også være nesepolypper. Hvis du ikke har vært hos øre-nese-halslege bør du få en henvisning til en for å få undersøkt nese og bihuler ordentlig.

Kortison nesespray pleier å hjelpe for slike plager, men det må du snakke med legen din om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25223-mistet-luktesansen/#findComment-104985
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kjære misfornøyed

De symptomene du beskriver kan godt være en vasomotorisk rhinitt. Det er liknende plager som ved allergi, men det er ikke allergi, men en overfølsomhet i slimhinnene. Det kan også være nesepolypper. Hvis du ikke har vært hos øre-nese-halslege bør du få en henvisning til en for å få undersøkt nese og bihuler ordentlig.

Kortison nesespray pleier å hjelpe for slike plager, men det må du snakke med legen din om.

kjære dere

jeg er 22 år og har aldri hatt luktesans. har hørt at oldemor heller ikke hadde det -kan det være arvelig? for flere år siden var jeg hos øre-, nese-, halsekspert, men han fant ikke ut noe. det jeg lurte på er om det finnes noen form for hjelpemidler for dette, på samme måte som briller for dårlig syn og høreapparat for de tunghørte. jeg har forresten ganske bra smaksans, selv om legen sa at jeg ikke "skulle " ha det. gikk tidligere på skole med en gutt som hadde det på samme måte, så det er tydeligvis flere av oss?

på forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25223-mistet-luktesansen/#findComment-117323
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...