Gå til innhold

amming, mat og allergi

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 7 mnd som til tider er sterkt plaget av eksem (blir behnadlet med cortison), han har også nylig fått påvist melkeallergi. Jeg har følgende spm.:

1. Kan vi gjøre noe for å forebygge slik at han ikke får pollenallergi (slik jeg og min mann har)?

2. Har luftrensere noen effekt på pollen i rommet - jeg har lurt på om jeg skal kjøpe en til soverommet til mannen min meg - og evt. lillegutt?

3. Jeg har pleid å ta Rhinocort Nesespray mot pollen de siste årene med god virkning - kan jeg bruke den nå mens jeg ammer? Evt. alternativer?

4. Jeg holder meg bl.a. unna fisk mens jeg ammer da sønnen min er veldig allergisk disponert - men jeg drømmer om å allikevel kunne spise et fiske/skalldyrmåltid snart - kan jeg gjøre det hvis det er mange timer til han skal amme? I tilfelle hvor mange timer bør det gå?

5.Det er viktig at jeg holder meg unna nøtter når jeg ammer - gjelder det mandler også?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25225-amming-mat-og-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lipeno

Jeg skal prøve å besvare spørsmålene dine i rekkefølge: 1) Det er lite du kan gjøre for å forebygge pollenallergi - det eneste som virkelig er vist å ha sikker forebyggende effekt ved allergi er det å ikke utsette barnet for sigarettrøyk. Det betyr ingen røyking inne der barnet bor og helst ikke la barnet være i hus med røykere. 2) Luftrensere kan være nyttige mot pollenallergi, men vær nøye på at du får en luftrenser med dokumentert effekt. Snakk med Norges Astma og Allergiforbund - de er kjent med de ulike merkene. 3) Du kan godt bruke Rhinocort selv om du ammer - det vil ikke kunne være skadelig for barnet. 4) Når du har holdt deg borte fra fisk så lenge som du har synes jeg du skal unne deg et fiskemåltid. Men skalldyr bør du nok være mer forsiktig med, ikke så mye pga faren for allergiutvikling, men mer pga mulighet for at skalldyr kan forverre eksemet. 5) Det er først og fremst peanøtter vi anbefaler ammende å unngå da peanøttallergi er et økende problem og kan gi kraftige reaksjoner. Vi pleier nok å anbefale forsiktighet med nøtter og mandler også, men det er mer for sikkerhets skyld og uten at vi har noen sikre bevis for at det har stor betydning. Mandler i stekt form (kakebunner etc) skulle ikke være noe stort problem, det kan du trygt kose deg med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25225-amming-mat-og-allergi/#findComment-104980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...