Gå til innhold

Svangerskapspenger


golf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i uke 16 etter prøverørsforsøk nr. 4. Mistet etter prøverørsforsøk i høst i uke 7, satt da på jobben og fikk ikke lov å gå hjem.

Jeg har altså en stor konflikt gående på jobben og har vært sykemeldt siden oktober. Jeg har ingen medarbeidere, det er kun sjefen og meg på denne arb. plassen. Jeg har flere ganger forsøkt å ta opp problemene og finne en løsning slik at vi kan jobbe sammen igjen, men sjefen sier at hvis jeg kommer tilbake skal hun sørge for at det blir lite hyggelig for meg. Jeg søkte derfor om svangerskapspenger, men får nå indikasjoner om at jeg får avslag på denne. Grunnen er at arb. giver benekter at det foreligger en arb. konflikt og ramser deretter opp en masse om at jeg ikke er utsatt for kjemikalier osv.

Legen min og jordmor mener at jeg ikke kan gå tilbake på jobben, da stressfaktoren blir for høy og dermed vil det medføre en risiko for fosteret. Jeg har forsøkt å bli gravid i 9 år, og ønsker selvfølgelig ikke miste dette nå.

Ble kanskje veldig rotete framstilt, men jeg håper du skjønner problemet og kan gi meg et fornuftig svar på hva du mener om situasjonen. Kan nevne at jeg for tiden er sykemeldt med diagnose depresjon, siden det er det eneste jeg kan være sykemeldt for i så lang tid. Det synes jeg er urettferdig, da jeg tvert i mot er veldig glad for situasjonen jeg nå er i, men denne arb. konflikten sliter meg helt ut.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er lege/jordmor som må avgjøre om det foreligger fare for fosteret. Det er ikke bare kjemikalier som er avgjørende, det avgjørende er om arbeidsplassen medfører en risiko for fosteret. Se f.eks aml § 12 pkt 1.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-002.html#12

Dernest skal arbeidsgiver vurdere om det går an å omplassere deg på arbeidsplassen.

Dersom omplassering ikke er mulig, så har du rett på svangerskapspenger.

Se http://trygdehjelpen.no/fodsel/svangerskap.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...