Gjest hmmm...lurer fælt Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hei, Jeg var hos en indremedisiner på utredning for mulig astma. Jeg tok mange forskjellige tester, og kom frem til at jeg var et tvilstilfelle. Skulle så komme tilbake å ta en sånn test med metakolin for å fremprovosere. Da ble det konstantert astma. Kan tilføye at fastlegen fant ingen indikasjon på astma, men sendte meg til indremedisiner mer for å roe meg ned tror jeg. Det jeg lurer på er om det er en sikker diagnose. Apparatet fungerte ikke helt riktig sa de, så det ble manuelt styrt hvor tungt det var for meg å dra inn, ved å holde over et lufteinntak bak med hånden eller noe sånt. Noe som må være veldig vanskelig å gjennomføre for jeg merket at det var forskjellig trykk hver gang jeg trakk inn i maskinen. Jeg leste et sted at dette var en test som måtte være nøye kalibert og standardisert for å ha noe verdi. Jeg syntes dette var litt suspekt, særlig siden jeg kom ut etter den testen med en middels astma, fra å være et tvilstilfelle fra de andre testene. Tror jeg hadde et fall på 8% ved anstrengelse, eller så var det en forbedring på 8% ved inntak av ventolin, grensen gikk visstnok ved 15%. Selv syntes jeg ikke den medisinen (ventolin) hjalp i det hele tatt. Jeg er ikke plaget av tung pust, mer at jeg hiver etter pusten noen ganger ved innpust. Jeg har nå fått utskrevet både forebyggende og anfallsmedisin, men har ikke begynt å ta de ennå, før jeg har alt på det rene. Jeg har så vidt jeg vet aldri hatt noen astmaanfall. Det jeg klagde til legen min for var følelsen av å ikke få nok luft, altså hyperventilering. Jeg klarer liksom ikke å trekke pusten ordentlig godt ned i magen, det stopper liksom rett under brystet. Jeg legger også merke til at jeg puster så å si bare med brystet, særlig når jeg prøver å få trekt skikkelig inn for å få pustet ut. Jeg har aldri hatt noen form for hoste til daglig, eller oppvåkninger eller slikt. Følelsen av å ikke få nok luft kommer også for ofte synes jeg, til at det skulle tyde på astma. Da skulle jeg vel ha vært kjempesyk ville jeg trodd. Har sett litt over symptomer på astma, og jeg har ikke hatt noen av de vanlige med hoste, slim og nattlige oppvåkninger, men sitter allikevel her nå med denne diagnosen. Det eneste jeg kan kjenne meg igjen i er følelsen av å ikke få pustet skikkelig, men det kan vel også tyde på en hyperventilering? Kan det ikke være slik at kronisk hyperventilering kan gjøre så lungene mine blir mer følsomme for irritasjoner, uten at det foreligger reell astma? Det hører med til saken at jeg er sterkt plaget av angst fra før av, med veldige stram muskulatur i bryst, skuldre, nakke og øvre rygg. Det føles som om brystkassa er for trang når jeg skal trekke inn dypt med luft og da mener jeg at det strammer i muskulaturen, ikke at det er tungt i brystet. Jeg har også elendig kondisjon pga denne angsten og har vel ikke trent noe kondisjon på 4-5 år hvertfall. Trener med vekter nå, men som sagt minimalt med kondisjon. Vil kanskje dette også gi seg utslag på testene jeg har tatt? Som mulige feilkilder til diagnosen. Indremedisineren som undersøkte meg var lite villig til å høre på denne problematikken. Jeg har også fått meg en PEF-måler, på den blåser jeg 650 så og si hele tida, med et par unntak da jeg har ligget på 640. PEF-måleren har denne 650 verdien, selv når jeg føler at jeg ikke får nok luft, for da har jeg sjekket med denne for å se om jeg har nedsatt lungefunksjon da. Skjønner ikke så mye av dette. Hadde satt pris på en forklaring om hva du synes jeg burde gjøre videre med tanke på diagnosen, særlig tatt i betraktning min bakgrunnshistorie med mye angst og spent muskulatur og at metakolin-apparatet ikke var helt i orden. Nå ble det mye spørsmål og rot her, men håper du klarer å tyde noe ut av det. For jeg vil ikke begynne på en medisin jeg kanskje ikke trenger, særlig siden ingen i mitt nærmiljø noen gang har oppfattet meg som astmatisk. Til opplysning er jeg en 27 år gammel mann, ikke-røyker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252374-usikker-astmadiagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Jeg forstår godt "at du lurer fælt". Astmasykdommen skyldes en såkalt bronkial overømfintlighet (hyperreaktivitet). Man kan godt ha dette uten at det blir noen egentlige anfall med pustebesvær men heller jevnt over pusteproblemer. Synd at prøvene ikke fungerte slik de skulle. Metakolintest er ellers en svært nyttig test for oss leger. Jeg synes du skal kontakte legen på nytt for å snakke om din usikkerhet. Føler du lite for det, kan "en second opinion" være en ide, dvs. la en annen lungelege vurdere din situasjon. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/252374-usikker-astmadiagnose/#findComment-1992322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.