Gå til innhold

Veldig nervøs ang. HIV-smitte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en utrolig ubehagelig opplevelse i går da jeg spiste lunsj på en cafe.

Jeg bestilte noe å spise og drikke og så at servitøren hadde noe skitt på overflaten av håden rett nedenfor lillefingeren. Tenkte at det så ut som han hadde sølt kaffe/kakao el. lignende på seg og satte meg ned for å spise. Etterpå slo det meg at det likså godt kan ha vært blod han hadde på hånden da dette også blir litt brunlig etterhvert.

Da fikk jeg panikk! Han tilberedte tross alt min mat med hendene som jeg spiste. I tillegg hadde jeg nettopp vært hos legen og tatt et fingerstikk slik at jeg hadde et lite åpent sår på en fing og med hånda holdt jeg jo i glasset som han hadde tatt på.

Nå var det riktignok på oversiden jeg kunne se dette sølet, men det kan jo likegodt ha vært litt på undersiden og på siden også.

Jeg gikk tilbake til cafen litt senere for å sjekke om det var mulig å se hva det var han hadde sølt, men da hadde han tørket seg litt, men nå syntes jeg tydelig å kunne se et sår på en av knokene. Så mitt verste mareritt her er jo at han virkelig hadde blodsøl.

Hva er smitterisikoen her? Prøver å si til meg selv at det sikkert var kakao og lignede og at det skal mye til å bli smittet selv om det var blod, men er veldig engstelig og har nesten kke sovet i natt.

Håper på noen beroligende ord.

Skrevet

Det er jo ikke nok at han evt. hadde blod på seg og at du må få det inn i ditt mikroskopiske hull i huden etter stikket. Han må også være HIV-smittet.

Tilsammen synker den risikoen til svært nær null

tror

Skrevet

Det er da ikke servitøren som lager maten?

Uansett, det må da være en minimal, om noen, sjanse for å bli smittet av noe på den måten.

Om du skal være så hysterisk, tror jeg du kommer til å slite med å leve et normalt liv etterhvert.

Skrevet

Slapp av.

HIV-viruset overlever ikke lenge utenfor kroppsvæske og det skal uhyre mye til å bli smittet - spesielt slik du forteller

Hypotese1365381036
Skrevet

Tror du kan ta det helt med ro. Men kjenner til følelsen om at selv om det kun var hypotetsisk teoretisk 1 milliarddels sjanse så.. - se mitt innlegg. Jeg googlet litt for å se om det stod noe om det jeg lurte på på nettet. Virker som du kan ta det helt med ro basert på det du sier og det jeg har lest på nettet (på seriøse nettsteder..).

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

"Man skal aldri si aldri i medisin" - fordi det er alltid en liten (ofte bare bitteliten) sjanse for at ting kan gå galt. Men ,med dette forbehold må jeg si at sjansen for å overføre smitte med den overføringsmekanismen du beskriver er ganske mikroskopisk. Det er så mye som skal gå galt at det er nesten ikke noe poeng å regne på det. Jeg er helt enig med det du skriver i din siste setning at det skal fryktelig mye til. Noen tilleggstanker: forekomest av smitte som overføres ved blod har en meget lav forekomst i Norge. (noe høyere hos invandrere frafrika) Fingerstikk hos legen lukker seg meget raskt. Så hvis det har gått en stunde etter at du har vært der, og det er jeg ganske sikkert at det var en stund, så kan du regne med at huden er intakt.

Skrevet

"Man skal aldri si aldri i medisin" - fordi det er alltid en liten (ofte bare bitteliten) sjanse for at ting kan gå galt. Men ,med dette forbehold må jeg si at sjansen for å overføre smitte med den overføringsmekanismen du beskriver er ganske mikroskopisk. Det er så mye som skal gå galt at det er nesten ikke noe poeng å regne på det. Jeg er helt enig med det du skriver i din siste setning at det skal fryktelig mye til. Noen tilleggstanker: forekomest av smitte som overføres ved blod har en meget lav forekomst i Norge. (noe høyere hos invandrere frafrika) Fingerstikk hos legen lukker seg meget raskt. Så hvis det har gått en stunde etter at du har vært der, og det er jeg ganske sikkert at det var en stund, så kan du regne med at huden er intakt.

Hei og takk for svar!

Det var ca. en halv time siden jeg hadde tatt fingerstikk hos legen.

Men hva med maten jeg spiste?...

Gjest Mor til Oliver
Skrevet

Hva i all verden får deg til og tro at han er HIV smittet??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...