Gå til innhold

Sovner i tide og utide

Anbefalte innlegg

Jeg har stadig problem med at jeg sovner i møter og forelesninger. Det er vel noe som skjer med de fleste en gang i blandt, men jeg opplever dette som et større problem for meg enn hva en kan anse som normalt.

Problemet grunner ikke i mangel på søvn eller uopplagthet. Jeg sover bra om natten og er vanligvis frisk og opplagt hele dagen. Jeg er i slutten av 20-årene, spiser sundt, trener regelmessig og er frisk som en fisk. Allerede da jeg gikk på barneskolen kunne jeg ha problemer med dette i form av konsentrasjonsvansker og dagdrømming. Når jeg får mye muntlig informasjon, har jeg lett for å drive av gårde. Jeg hører ordene, men ikke innholdet, og så er det bare et tidsspørsmål før jeg sovner.

Jeg har utviklet enkelte teknikker som hjelper meg mye. Disse teknikkene går ut på at jeg må aktivisere hjernen, f.eks. i form av å ta mye notater. Likevel sliter jeg veldig. I ett møte sovnet jeg selv om jeg satt rett i ryggen og stakk meg til blods i låret med en trykkblyant. Kaffe hjelper meg ikke i nevneverdig grad, men det hjelper litt om jeg holder blodsukkernivået oppe og om det er god ventilasjon i rommet.

Jeg vet ikke om dette er et medisinsk problem, men jeg tar gjerne imot de rådene jeg kan få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25247-sovner-i-tide-og-utide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til va

Jeg har ikke så mye konkret å foreslå, men du høres iallefall ikke til å være direkte "syk". Dog helt normalt høres det ikke ut med dine stadige innsovninger i forskjellige sammenhenger. Det kunne være fornuftig å diskutere dette med legen din, evt vil han/hun henvise deg til en type søvntest eller til en nevrologisk vurdering hvis det virker fornuftig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25247-sovner-i-tide-og-utide/#findComment-105168
Del på andre sider

Gjest kan det være narkolepsi?

Til va

Jeg har ikke så mye konkret å foreslå, men du høres iallefall ikke til å være direkte "syk". Dog helt normalt høres det ikke ut med dine stadige innsovninger i forskjellige sammenhenger. Det kunne være fornuftig å diskutere dette med legen din, evt vil han/hun henvise deg til en type søvntest eller til en nevrologisk vurdering hvis det virker fornuftig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25247-sovner-i-tide-og-utide/#findComment-105181
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...