kaisa86 Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Heisann jeg er en jente på 19 år som går friluftsliv linje på folkehøgskole. Etter å hatt flere mistenkelige anfall av astma de siste to månedene valgte jeg å oppsøke lege. Jeg fikk en ventoline diskus av han som jeg skal ta når jeg føller meg tungpustet. Dagen etter på fikk jeg et nytt anfall og medisinen hjalp meg momentant. Grunnen til at jeg spør er at legen sa til meg hvis medisinen ikke hjalp meg er det ikke astma, men hvis medisine hjalp meg er det anstrengelses astma og medisinen hjalp meg. Det jeg lurer på burde jeg ikke vært fulgt opp videre, jeg var hos en lege på legevakta pga av at jeg er i en annen kommune hvor jeg ikke har fastlege fordi at hvis jeg skriver flyttemelding får jeg ikke borteboer stipend. Jeg har i de siste dagene når det har vært veldig kaldt ute opplevd at jeg slimer veldig mye og hoster når jeg er ute og anstrenger meg, og det er vel ikke noe godt tegn eller hva? Hilsen jente 19 år 0 Siter
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 2. november 2006 Skrevet 2. november 2006 Det høres nok ut til at du har utviklet astma og ikke bare anstrengelsesastma. Både slik du beskriver plagene dine med hoste og sliming og forværring ved fysisk aktivitet, taler for det. Umiddelbar effekt av ventolin likeledes. I slike situasjoner pleier vi benytte oss av en basisbehandling med inhalasjonskortison, evt. med tillegg av Ventolin. Nyoppdaget astma bør helst vurderes av en lungespesialist, så sjekk om det er mulig. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.