Gå til innhold

tarm-/magesmerter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 29 år.For et og et halvt år siden fikk jeg ordentlig kraftige smerter i siden rett under høyre ribbein, både i magen med stråling uti ryggen. Jeg tok CT, men de fant ikke noe mistenkelig. Jeg vet jeg har gallesten, men ganske sikker på at det kommer fra tarmen. Rett i underkant av smertene samles det ofte luft, som til tider kan synes som en pølseaktig hevelse langs høyre side( dette observerer jeg hver dag, men tok røntgen av colon for 4 år siden da denne hevelsen med luft oppstod, men ingen funn) . Smertene forsvant etter noen uker og jeg tenkte ikke mer over det. Etter noen måneder begynte smertene å komme igjen, først ganske moderat,og etterhvert kraftig. Kom som takmessige smerter, nå også lenger ned på høyre side. Etter noen uker forsvant smertene igjen, for deretter å komme tilbake for noen dager siden. Smertene er sterkest under ribbeinet, hoggsmerter i rygg og krampetak foran. Ned langs tarmen på høyre side føles det betent ut, ordentlig sårt. Har tilsvarende smerter på min venstre side, men ikke like kraftig. Smertene kommer og går, men er der store deler av dagen og natten.Smertene forandrer seg ikke merkbart ved avføring. Begynner å bli litt redd, da smertene stadig kommer tilbake. Tenker tykktarmskreft, men har ingen andre symptomer utenom smerte. Avføringen er regelmessig, kanskje litt løs til tider men ellers normal. Tok generelle blodprøver for noen dager siden, de var normale. Legen har sendt rekvisisjon til coloskopi, men dette tar visst noen uker. Hva tror du dette kan være? Tror du det er noe alvorlig, da smertene plutselig opphører og er borte i opptil flere måneder..? Hva kan det være? Med vennlig hilsen alenemor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252665-tarm-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes dette godt kan høres ut som "irritabel tarm". Karakteristisk for denne diagnosesn er at man ikke finner noe galt på røntgen eller andre tester. Men smertene skyldes at tarmfunksjonen er ujevn. I perioder kan avføringen være løs, andre ganger hard, og ofte er det knipsmerter. Prøv å lese litt her i doktoronline om diagnosen; mange gode tips har vært gitt. Bl.a har mange god effekt av å kutte ut søte melkeprodukter til fordel for Biola-melk. Bland gjerne litt Vi-siblin fiberpulver i denne morgen og kveld; det får tarmen til å jobbe jevnt. For din del kan man vel heller ikke utelukke at du har hatt gallestens-anfall i tillegg. Coloskopi er en god undersøkelse; dersom denne er normal kan du sla deg til ro med at det ikke er noe fysisk galt med tarmen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/252665-tarm-magesmerter/#findComment-1998232
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...