Gå til innhold

Depresjoner og vitaminmangel


Gjest til NHD

Anbefalte innlegg

Gjest til NHD

NHD -

Er det sammenheng mellom depresjon (som har vart i 3 år) og vitaminmangel.. ???

Jeg fikk plutselig krefter nok til å være i denne verden mentalt,(pga SSRI) og tok meg en tur til legen for å ta blodprøver. Blodprøvene viste at jeg var i nedre grense av normalområdet når det gjelder B-vitaminer.

Når jeg blir syk så blir jeg skikkelig syk, og havner på bunnen ganske raskt. (blir usosial, hjernen svikter,dissosierer, blir enormt trett og det som verre er)

Jeg har ikke store psykologiske problemer i livet mitt, så depresjonen er for meg uforklarlig og er ikke der pga ytre omstendigheter. Men den lindres litt av fysisk overaktivitet når jeg merker at det mørke senteret i hjernen tar helt over og drar meg ned. (hvorfor ?)

Blodprøvene viste ikke hypothyreose.

Kan du si om det er sammenheng i de her tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din depresjon kan ikke forklares ab B-vitaminer i nedre normalområde.

Derimot kan svært lav B12 (under normalområdet) gi symptomer som ved depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest til NHD

Din depresjon kan ikke forklares ab B-vitaminer i nedre normalområde.

Derimot kan svært lav B12 (under normalområdet) gi symptomer som ved depresjon.

Ok, takk for svar :-))

Selv om jeg hadde håpt på at depresjonen skyldes biologiske feil.

Er det andre kjemiske substanser som jeg kan skylde på?

Jeg tenker på blodundersøkelser...

untatt bare det at det skyldes mangel på serotonin ?

Jeg er så lei av å prøve å finne årsaken ved psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok, takk for svar :-))

Selv om jeg hadde håpt på at depresjonen skyldes biologiske feil.

Er det andre kjemiske substanser som jeg kan skylde på?

Jeg tenker på blodundersøkelser...

untatt bare det at det skyldes mangel på serotonin ?

Jeg er så lei av å prøve å finne årsaken ved psykoterapi.

Nei, jeg tror ikke det er andre slike somatiske ting du kan lete etter.

Det er sannsynligvis helt formålsløst å lete etter årsaken til depresjonen i en psykoterapi. Årsaken ligger sannsynligvis i genene. Nye foreldre kan du ikke velge.

Bruk heller psykoterapien til å lære deg hvordan du skal komme deg ut av depresjonen, mestre den og livet samt forebygge nye episoder.

Jeg brukte en gang dette bildet:

Du kjører bil fra Trondheim til Oslo. På Lillehemmer merker du at du har punktert på høyre bakhjul. De fleste vil da prøve å finne et verksted som kan lappe dekket eller skifte det for så å kjøre videre til Oslo. De færreste vil gi seg ut på en spasertur tilbake mot Trondheim for om mulig å finne årsaken til at en punkterte. Om du likevel finner en spiker i veien på Ringebu, vet du da sikkert at det var den som punkterte dekket ditt? Og hva så? Og bør du for sikkerhets skyld fortsette turen mot Trondheim for det kan jo være at det var en spiker på Dombås også? osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...