Gå til innhold

Dobbel hvilepuls!

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg en nokså ubehagelig opplevelse - 120 i hvilepuls!

Har hatt dette en gang tidligere - for 3-4 år siden. Da lå pulsen på 120 i en time, helt til jeg kom meg til en lege som masserte "halskarrene", kalte han det (i halsgropen). Det ga et slags mottrykk - og det stoppet. Jeg var helt utslitt etterpå, og legen fortalte at dette trolig var ufarlig, og kanskje var utløst av fysisk aktivitet rett etter kaffidrikking. Men jeg kunne få tatt en EKG. Vel, det ble ikke til at jeg fikk gjort det.

Og i går skjedde det altså igjen. Det er ubehagelig når det står på. Det var denne gangen mange mennesker tilstede når det skjedde, også denne gangen kan det stemme at det var utløst av kaffidrikking og fysisk aktivitet. Det ble kommentert at jeg ble kritthvit, og jeg kjente det som om jeg ville besvime. Hjerteslagene er så kraftige at hele kroppen rister - det sees veldig godt for de som ser på.

Jeg masserte lenge, og tilslutt forsvant det.

Men nå er jeg innstilt på å få dette sjekket.

Hadde vært fint å få litt mer informasjon om dette fra legen eller andre. F.eks hva det heter - synes å huske at legen sa et langt latinsk navn. Er dette en vanlig lidelse? Er det riktig at man kan gi mottrykk ved å massere i halsgropen? Hvis noen vet noe - så please - gi meg noen svar. Føler meg litt grønn her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

120 i puls ?

Hmm... jeg pleier å ha

rundt 120 i hvilepuls i ca

4-5timer etter hard

vekttrening, men jeg syntes

ikke det er ubehagelig.

Til vanlig ligger jeg på

80-90 i hvilepuls, så jeg

sliter litt jeg også.

Husker jeg en gang tok

effedrin og da rant begeret

over.... jeg fikk

panikk-anfall hele tiden

og jeg trodde jeg skulle

dø. Tror dette skjedde pga

for høyt adrenalin nivå.

Og adrenalin øker pulsen.

Tror koffein også har noe

innvirkning på adrenalinen.

Det viktigste er å slappe

helt av. Uro vil bare

forverre plagene. Men jeg

tipper du lider av uro

og/eller nervøshet.

Eksempel på panikk-anfall

er: du tenker for mye på

luften du puster inn og blir

nesten psykisk kvalt av dette.

Helt grusomt!

Et annet eksempel kan være

at du tenker for mye på

at hjertet pumper og er

redd for at den skal stoppe.

Håper dette kan hjelpe deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/#findComment-105076
Del på andre sider

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Karin

Det du beskriver høres ut som noe vi kaller "paroxysmatisk takycardi", dvs en akutt forbigående pulsøkning. Dette skyldes ofte de faktorene du allerede har nevnt. Varighet fra minutter til timer, ofte helt ufarlig. Kan skyldes en type forbigående "feilimpuls" i hjertets ledningssystem.

Videre utredning hos lege kan være nødvendig. Ofte vil vi forsøke å behandle dette med en såkalt "b blokker", en type hjertemedisin som kan stabilisere hjertet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/#findComment-105173
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...