Gjest Karin Skrevet 19. april 2001 Del Skrevet 19. april 2001 I går hadde jeg en nokså ubehagelig opplevelse - 120 i hvilepuls! Har hatt dette en gang tidligere - for 3-4 år siden. Da lå pulsen på 120 i en time, helt til jeg kom meg til en lege som masserte "halskarrene", kalte han det (i halsgropen). Det ga et slags mottrykk - og det stoppet. Jeg var helt utslitt etterpå, og legen fortalte at dette trolig var ufarlig, og kanskje var utløst av fysisk aktivitet rett etter kaffidrikking. Men jeg kunne få tatt en EKG. Vel, det ble ikke til at jeg fikk gjort det. Og i går skjedde det altså igjen. Det er ubehagelig når det står på. Det var denne gangen mange mennesker tilstede når det skjedde, også denne gangen kan det stemme at det var utløst av kaffidrikking og fysisk aktivitet. Det ble kommentert at jeg ble kritthvit, og jeg kjente det som om jeg ville besvime. Hjerteslagene er så kraftige at hele kroppen rister - det sees veldig godt for de som ser på. Jeg masserte lenge, og tilslutt forsvant det. Men nå er jeg innstilt på å få dette sjekket. Hadde vært fint å få litt mer informasjon om dette fra legen eller andre. F.eks hva det heter - synes å huske at legen sa et langt latinsk navn. Er dette en vanlig lidelse? Er det riktig at man kan gi mottrykk ved å massere i halsgropen? Hvis noen vet noe - så please - gi meg noen svar. Føler meg litt grønn her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DaMan Skrevet 19. april 2001 Del Skrevet 19. april 2001 120 i puls ? Hmm... jeg pleier å ha rundt 120 i hvilepuls i ca 4-5timer etter hard vekttrening, men jeg syntes ikke det er ubehagelig. Til vanlig ligger jeg på 80-90 i hvilepuls, så jeg sliter litt jeg også. Husker jeg en gang tok effedrin og da rant begeret over.... jeg fikk panikk-anfall hele tiden og jeg trodde jeg skulle dø. Tror dette skjedde pga for høyt adrenalin nivå. Og adrenalin øker pulsen. Tror koffein også har noe innvirkning på adrenalinen. Det viktigste er å slappe helt av. Uro vil bare forverre plagene. Men jeg tipper du lider av uro og/eller nervøshet. Eksempel på panikk-anfall er: du tenker for mye på luften du puster inn og blir nesten psykisk kvalt av dette. Helt grusomt! Et annet eksempel kan være at du tenker for mye på at hjertet pumper og er redd for at den skal stoppe. Håper dette kan hjelpe deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/#findComment-105076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Til Karin Det du beskriver høres ut som noe vi kaller "paroxysmatisk takycardi", dvs en akutt forbigående pulsøkning. Dette skyldes ofte de faktorene du allerede har nevnt. Varighet fra minutter til timer, ofte helt ufarlig. Kan skyldes en type forbigående "feilimpuls" i hjertets ledningssystem. Videre utredning hos lege kan være nødvendig. Ofte vil vi forsøke å behandle dette med en såkalt "b blokker", en type hjertemedisin som kan stabilisere hjertet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25290-dobbel-hvilepuls/#findComment-105173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.