Gjest lei jente Skrevet 19. april 2001 Del Skrevet 19. april 2001 Jeg har vært plaget av kviser siden jeg var 14 år. Er nå 23 år.Har brukt, Basiron/Panaoxyl,Dalacin,Skinoren, tea-tree olje, MD formulation og alt annet jeg har hørt skal hjelpe. Jeg gikk på Tetracyclin i lange perioder, men ble helt ødelagt i magen av det. Så gikk jeg på Diane i 2 år og det virket sånn noenlunde sammen med Dalacin. Brukte ikke Diane på over 2 år fordi jeg fikk barn. Så begynte jeg på dem igjen for 3 mnd siden fordi jeg vil bli kvitt kvisene. Men etter en måned på pillen ble jeg verre og verre. Nå er hele ansiktet fullt av vonde kviser, og hodebunnen er full av klumper og er sår. Det kommer nesten ikke noe ut av dem. Ser at det er mange nye på vei hele tiden. Saken er den at nå er huden min så ille at jeg ikke klarer å gå ut eller være med venner. Jeg får meg ikke til å gå for å handle mat engang. Dette plager meg helt vanvittig. Jeg blir kjempedeprimert. Det eneste som kan hjelpe meg er å bli kvitt kvisene. Jeg lurer på om det kan være Diane som gjør dette. At jeg reagerer motsatt. Jeg sluttet på den i dag selv om det var midt i brettet. Er så redd at det er den som har gjort meg verre.Men jeg er også redd at det skal bli verre nå siden jeg sluttet med den. Er det en bivirkning at det kan bli verre i begynnelsen?? Har hørt om Roaccutan, men bivirkningen har skremt meg. Men så har jeg også hørt at man virkelig kan bli kvitt kvisene av det. Det hadde vært en enorm lettelse for meg. For kvisene hemmer meg VELDIG. I perioder holder jeg meg inne, avlyser avtaler, må dikte opp unnskyldninger, blir deprimert og tør ikke spise noe særlig. Jeg føler at kvisene kommer dersom jeg spiser noe fet mat, så jeg rører nesten aldri snop eller sjokolade. Hva skal jeg gjøre? Synes det er vanskelig å gå til en Hudlege/lege og fortelle hvor mye dette virkelig plager meg. De virker ikke som de vil høre eller bryr seg. Og slik jeg ser ut nå tør jeg ikke gå ut heller. Jeg føler at hele ansiktet mitt blir vannsiret av disse ekle kvisene. De ødelegger livet mitt. Synes det er lite hjelp å få ang kviser. Nå har jeg prøvd alt bortsett fra Roaccutan og kvisene kommer jo ofte igjen etter en stund da også. Jeg har lest alt jeg kan finne om hud og kviser og hva som gjør at man får dem. Jeg tar vitaminer og mineraler som skal være bra for huden. Men så leste jeg en plass at B12 kan gi kviser!! Så nå tør jeg ikke ta B-vitaminene lengre. Må finne noe uten B12 da. Hvorfor i all verden gir B12 kviser?? Vær så snill å hjelp meg, dette plager livet av meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Til lei jente Jeg vil anbefale at du forsøker å rette dette spørsmålet i forum for "hud og hår" her på Doktoronline for et mer komplett svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-105176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkende Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Hei Jeg kan anbefale å drikke grønn te!!! den er meget rensende for huden!! Du får den i asiatiske forretninger og på helsekost butikker! Jeg hadde en stund mye uren hud som kom av kaffi drikkingen min! Jeg begynte å drikke grønn te også, og huden ble fin! Har en søster som er enda mer rammet! Hun er 32 år, og syntes dette var svært flaut. Hun startet også med grønn te, og nå er hun veldig fin i huden! Kok opp en kjele med vann, og ha i 1-2 ss med grønn te blader i! la trekke i 5-6 min! sil av tebladene! drikk dette av og til gjennom hele dagen i en ukes tid, så skal du se du vil fortsette med det )den er god uten sukker! hvis du ikke syntes det, så vender du deg fort til å drikke te uten sukker! er teen for bitter/vond smak, så ha mindre te blader i! Lykke til! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-105202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei jente Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Hei Jeg kan anbefale å drikke grønn te!!! den er meget rensende for huden!! Du får den i asiatiske forretninger og på helsekost butikker! Jeg hadde en stund mye uren hud som kom av kaffi drikkingen min! Jeg begynte å drikke grønn te også, og huden ble fin! Har en søster som er enda mer rammet! Hun er 32 år, og syntes dette var svært flaut. Hun startet også med grønn te, og nå er hun veldig fin i huden! Kok opp en kjele med vann, og ha i 1-2 ss med grønn te blader i! la trekke i 5-6 min! sil av tebladene! drikk dette av og til gjennom hele dagen i en ukes tid, så skal du se du vil fortsette med det )den er god uten sukker! hvis du ikke syntes det, så vender du deg fort til å drikke te uten sukker! er teen for bitter/vond smak, så ha mindre te blader i! Lykke til! Mvh Hei! Dette skal jeg jammen gå og kjøpe så snart jeg er bra nok til å gå ut. Har denne teen noe spesielt navn?? eller skal jeg bare se/spørre etter grønn te? Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-105245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 20. april 2001 Del Skrevet 20. april 2001 Jeg var plaget med kviser i mange år etter tenårene. Prøvde tetracyliner, aberela, differin, skinoren, basiron osv. osv, som også du har prøvd. Til slutt fikk jeg henvisning til hudlege, og ble satt på Roaccutan-kur. 70 % av tilfellene får varig bedring etter en kur. 90 % etter kur nr. 2. Jeg vil sterkt anbefale deg roaccutan. Bivirkninger vil du få, men de forsvinner så snart kuren er ferdig. Du må bruke prevensjon under kuren + 6 mnd. etter kuren er ferdig - og må under ingen omstendigheter bli gravid i dette tidsrommet. Før, under og etter kuren blir det tatt blodprøver for å sjekke leververdier + at det blir sjekket at du ikke har blitt gravid. Under kuren (langvarig - 4 mnd.) bør du heller ikke drikke (mye) alkohol. Det er forøvrig ikke dokumentert sammenheng mellom kosthold og akne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-105249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 26. juni 2001 Del Skrevet 26. juni 2001 Hei. Føler med deg; kviser er noe skikkelig fælt. Hadde selv samme problemer som du beskriver; sår over alt, med lite som kom ut. Hodebunnen dekket av rifter og kviser og gørr. Det gikk definitivt utover syken og selvbildet. Tetracykliner hjalp lite. Når det i tillegg ga mageproblemer ga jeg opp. Brukte MASSE basiron/panoxyl i en periode, og det hjalp noe til tider, men huden ble jo helt ødelagt av det og. Så jeg beastemte meg for å snakke med en hudlege. For første gang følte jeg at jeg ble tatt alvorlig mhp. problemet mitt. Nå, etter at jeg har snakket med mange andre med samme problem, vil jeg påstå at de fleste almenleger ikke forstår hva problemet med kviser er; hvor alvorlig det er og hvordan det kan behandles. Noen føler seg kanskje trådd på tærne her, men påstanden min står ved like. I alle fulle fall. Jeg ble altså anbefalt en roaccutane kur. Leste masse masse masse om dette før jeg gikk tilbake og sa at jeg ville prøve. Tok tabletter i 4-5 månder. Joda, en del bivirkninger var det, men ingenting som kan sammenlignes med kviseproblemet. Dessuten forsvant alle bivirkningene bare en uke eller to etter at kuren var over. Er nå 2 mnd siden kuren var avsluttet. Har ikke hatt så fin hud siden før puberteten (har dog fremdeles en del arr). Merker fremdeles at huden blir bedre og bedre. Vil absolutt anbefale at du går til en _hudlege_ med problemet ditt og spørre direkte om Roaccutane. Det er forøvrig det eneste legemiddelet som kurerer kviseproblemet. Andre legemidler virker bare på symptomene og må brukes helt til problemet går over av seg selv pga. aldring. Lykke til da! Kviser er forresten ikke verdt å bli deprimert for.. vet det ikke er så lett, men.. -Smurfen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-121705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virgo71 Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 Heisann!Jeg har sett på tv at de bruker laser mot kviser (program fra USA). Sikkert ikke billig, men.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25304-kviser-jeg-orker-ikke-g%C3%A5-ut/#findComment-905411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.