Gå til innhold

Ang. svar fra Nils Håvard Dahl


Gjest Miamei

Anbefalte innlegg

Gjest Miamei

Jeg viser til mitt innlegg for et par dager siden om redsel for å svelge.

Du anbefaler meg å søke profesjonell hjelp, men jeg er ikke enig. Jeg føler at jo mer jeg snakker om og fokuserer på problemet, jo større blir det. Det jeg trenger er å kunne slappe av og glemme hele greia; da klarer jeg å spise nesten normalt! Det har skjedd noen ganger i forbindelse med venninnebesøk eller familiesammenkomster. Da blir jeg fokusert på samtalen rundt bordet, og glemmer nesten å tenke på svelgingen. Hvis jeg derimot er alene når jeg spiser, alene med tankene, blir jeg lett anspent.

Jeg etterlyser derfor noen enkle tips til hvordan jeg kan fokusere tankene på rett måte; glemme de negative følelsene og slappe av! Det må da være noen generelle teknikker for å lære å styre tanker i positiv retning?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en anerkjent angstmestringsteknikk som heter distraksjon.

Dette er det jeg tror du etterspør. Teknikken går ut på at en prøver bevisst å tenke på noe annet.

Hvis målet er å ikke tenke på fargen blå. Hva sier jeg til meg selv da? Prøv: "Ikke tenk på blå!" Fungerer det? Nei.

Prøv: "Tenk på rød!" Fungerer det? Sannsynligvis.

Poenget er imidlertid at en må forberede seg og vite hva en skal fokusere på FØR en kommer i denne situasjonen.

For deg betyr det at du må finne et tema å tenke på i god tid før spisesituasjonen. Det eren fordel med et tema som engasjerer positivt og som det er lett å holde fast ved. For mange menn kunne dette være fisking, motorsykkel eller fotball. Hva som kunne fungere for deg, må du legge litt arbeid i å finne ut.

Prøv dette en stund. Om du ikke kommer til målet, må du dessverre gå tilbake til mitt opprinnelige råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miamei

Det er en anerkjent angstmestringsteknikk som heter distraksjon.

Dette er det jeg tror du etterspør. Teknikken går ut på at en prøver bevisst å tenke på noe annet.

Hvis målet er å ikke tenke på fargen blå. Hva sier jeg til meg selv da? Prøv: "Ikke tenk på blå!" Fungerer det? Nei.

Prøv: "Tenk på rød!" Fungerer det? Sannsynligvis.

Poenget er imidlertid at en må forberede seg og vite hva en skal fokusere på FØR en kommer i denne situasjonen.

For deg betyr det at du må finne et tema å tenke på i god tid før spisesituasjonen. Det eren fordel med et tema som engasjerer positivt og som det er lett å holde fast ved. For mange menn kunne dette være fisking, motorsykkel eller fotball. Hva som kunne fungere for deg, må du legge litt arbeid i å finne ut.

Prøv dette en stund. Om du ikke kommer til målet, må du dessverre gå tilbake til mitt opprinnelige råd.

Jeg skal prøve distraksjonsteknikken. Er optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en anerkjent angstmestringsteknikk som heter distraksjon.

Dette er det jeg tror du etterspør. Teknikken går ut på at en prøver bevisst å tenke på noe annet.

Hvis målet er å ikke tenke på fargen blå. Hva sier jeg til meg selv da? Prøv: "Ikke tenk på blå!" Fungerer det? Nei.

Prøv: "Tenk på rød!" Fungerer det? Sannsynligvis.

Poenget er imidlertid at en må forberede seg og vite hva en skal fokusere på FØR en kommer i denne situasjonen.

For deg betyr det at du må finne et tema å tenke på i god tid før spisesituasjonen. Det eren fordel med et tema som engasjerer positivt og som det er lett å holde fast ved. For mange menn kunne dette være fisking, motorsykkel eller fotball. Hva som kunne fungere for deg, må du legge litt arbeid i å finne ut.

Prøv dette en stund. Om du ikke kommer til målet, må du dessverre gå tilbake til mitt opprinnelige råd.

NHD:Den teknikken er kjempelur og kan benyttes.

Jeg tenker jeg skal bruke den.

Miamei: Jeg må si at du må være ei med tæl i miamei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg skal prøve distraksjonsteknikken. Er optimist!

Hei alle sammen!

Ville bare si at jeg har brukt denne teknikken og fått veldig god hjelp av den!

Du er lur som prøver :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...