Gå til innhold

Hei Irene.


Gjest Jena

Anbefalte innlegg

Hei Irene.

Takk for sist.

Jeg har siden vi snakkes, enda ikke fått avgjort om jeg får tilbakebetalt utgifter vedr. trygdehjelp fra deg, men snakket med TK i dag, og de holder på å finne ut om det er bare ved benyttelse av advokat at man har rett på dekning av utgifter.

Vet du noe om det?

Jeg fikk også pga. den feilutbetalingen av Tk,(den engangssummen pålydene 31200?) en durabli restskatt. Kan noe gjøres ved dette. Jeg har bedt TK om å skrive en forklaring som jeg kan legge ved ligningsattesten.

Noe annet kan vel ikke gjøres?

Vi skal også til Haukeland å være med i sorggruppe, ledet av jordmor,og har snakket med TK om dette, og siden sånt tilbud ikke er her i fylket, så skulle vel ikke dette være noe problem? Det inkluderer overnatting, og dette dreier seg om 1. gang i måneden, en lengre periode.

Har du noe nyttig i den sammenheng?

På forhånd tusen takk for svar.

Hilsen Jena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det står ikke noe i forvl.§ 36 om at det kun gjelder advokat.

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-006.html#36

Av RTVs kommentarer fremgår det at saksomkostninger "ofte vil være adv.kostnader, så poenget er ikke advokat eller ikke, men om utgiftene har vert nødvendig:

"Av Ot.prp. nr. 3 (1976-77) fremgår at det er partens subjektive oppfatning om nødvendigheten, ikke om utgiftene objektivt sett har vært nødvendig, som skal legges til grunn. Når vi (trygdeetaten) skal vurdere ut fra dette, kan det være forhold som tilsier at vi må godta at klienten hadde behov for annen bistand enn den trygdekontoret er pålagt å yte. Krav om dekning av saksomkostninger gjelder ofte dekning av advokathonorar. Men dersom advokaten ikke har tilført saken noe utover det trygdekontoret selv har pekt på, kan det være vanskelig å se at advokathonoraret har vært nødvendige utgifter.

Forvaltningen må som tidligere kunne kreve nærmere begrunnelse for kravet. Advokaten må redegjøre for hvordan han har kommet frem til det beløpet som kreves, og det kan være behov for å be om en salæroppgave der timeantallet fremgår. Men vi kan ikke sette som en forutsetning at rettshjelpslovens timesats brukes. (Denne timesatsen er fra 1. januar 1995 kr. 525,- og utgjør knapt halvparten av advokatenes vanlige timesatser.) Det er det salær som klienten skal betale som i utgangspunktet skal dekkes. Salærets størrelse må kunne vurderes i forhold til kriteriet "kostnader som har vært nødvendige".

Skattespørsmål kan jeg ikke vurdere.

Jeg antar at sorggruppe er en form for terapi og at Haukeland da er nærmeste sted hvor denne terapien kan foretas. I så fall har dere rett på dekking av reiseutgiftene. Dekking av utgifter til overnatting blir et spørsmål om behandlingens start og varighet i forhold til transportmåten (og hver får dekket max kr 250 pr døgn hvis dere bruker hotell...).

http://www.lovdata.no/for/sf/so/so-19970311-0211.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...