picachu1365380511 Skrevet 8. november 2006 Skrevet 8. november 2006 Hei. Kvinne, 25 år. Gått med R-test i 44 timer.Normal sinusrytme hele tiden. Hadde også brystsmerter i den tiden jeg testet. Hadde de sett om hjertemuskelen får for lite oksygen ved en slik ekg-test? Er redd jeg har angina. 0 Siter
arsj1365381012 Skrevet 9. november 2006 Skrevet 9. november 2006 Hei! Ja det synes, ved forandringer i det såkalte ST-segmentet. Ved dårlig oksygentilførsel vil dette segmentet på EKG senkes i forhold til null-linjen. Medisinstudent 0 Siter
picachu1365380511 Skrevet 9. november 2006 Forfatter Skrevet 9. november 2006 Hei! Ja det synes, ved forandringer i det såkalte ST-segmentet. Ved dårlig oksygentilførsel vil dette segmentet på EKG senkes i forhold til null-linjen. Medisinstudent Takk for svar Null-linjen, er det linjen som vises mellom 2 hjerteslag? Er litt redd at kun en ledning på kroppen(som R-testen var), ikke viser dårlig oksygentilførsel? Eller er det samme avlesning på slike apparater som 7-avlednings ekg? 0 Siter
arsj1365381012 Skrevet 10. november 2006 Skrevet 10. november 2006 Takk for svar Null-linjen, er det linjen som vises mellom 2 hjerteslag? Er litt redd at kun en ledning på kroppen(som R-testen var), ikke viser dårlig oksygentilførsel? Eller er det samme avlesning på slike apparater som 7-avlednings ekg? Hei igjen! Oftest viser Holter test 2 avledninger, dvs færre enn ved standard EKG. Imidlertid er det slik at dårlig oksygentilførsel som regel vil vises likevel.Man vil kunne se at EKG-et ser unormalt ut. For å forklare null-linjen (og litt mer om EKG): Ett hjerteslag på EKG består av 3 deler; P-bølgen, QRS-komplekset og T-bølgen. P representerer når den elektriske aktiviteten spres i FORKAMRENE slik at disse trekker seg sammen. QRS-komplekset tilsvarer samme hendelse i HJERTEKAMRENE. Utslagene på EKG er altså resultat av en intens elektrisk aktivitet i hjertet. T-bølgen representerer en "tilbakestilling" av den elektriske aktiviteten, man sier at hjertemuskelen repolariseres. Dette skjer rett før neste hjerteslag skal starte.Mellom QRS og T er det en liten pause der det ikke er elektrisk aktivitet i hjertet (ST-segmentet). Her får man heller ingen utslag på EKG, linjen ligger på utgangspuntet (baseline, null-linjen) Ganske riktig som du sier vil man også ligge på null-linjen mellom T og neste P (mellom to hjerteslag), da er det heller ikke elektrisk aktivitet i hjertet. Forøvrig har jeg lest det andre innlegget du har skrevet og jeg synes ikke det du beskriver høres ut som angina. Videre er angina veldig sjelden blant personer i din aldersgruppe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.