Gå til innhold

R-test(Holter) Noen som kan svare meg?

Anbefalte innlegg

picachu1365380511
Skrevet

Hei. Kvinne, 25 år. Gått med R-test i 44 timer.Normal sinusrytme hele tiden. Hadde også brystsmerter i den tiden jeg testet. Hadde de sett om hjertemuskelen får for lite oksygen ved en slik ekg-test? Er redd jeg har angina.

arsj1365381012
Skrevet

Hei!

Ja det synes, ved forandringer i det såkalte ST-segmentet. Ved dårlig oksygentilførsel vil dette segmentet på EKG senkes i forhold til null-linjen.

Medisinstudent

picachu1365380511
Skrevet

Hei!

Ja det synes, ved forandringer i det såkalte ST-segmentet. Ved dårlig oksygentilførsel vil dette segmentet på EKG senkes i forhold til null-linjen.

Medisinstudent

Takk for svar :)

Null-linjen, er det linjen som vises mellom 2 hjerteslag?

Er litt redd at kun en ledning på kroppen(som R-testen var), ikke viser dårlig oksygentilførsel? Eller er det samme avlesning på slike apparater som 7-avlednings ekg?

arsj1365381012
Skrevet

Takk for svar :)

Null-linjen, er det linjen som vises mellom 2 hjerteslag?

Er litt redd at kun en ledning på kroppen(som R-testen var), ikke viser dårlig oksygentilførsel? Eller er det samme avlesning på slike apparater som 7-avlednings ekg?

Hei igjen!

Oftest viser Holter test 2 avledninger, dvs færre enn ved standard EKG. Imidlertid er det slik at dårlig oksygentilførsel som regel vil vises likevel.Man vil kunne se at EKG-et ser unormalt ut.

For å forklare null-linjen (og litt mer om EKG): Ett hjerteslag på EKG består av 3 deler; P-bølgen, QRS-komplekset og T-bølgen. P representerer når den elektriske aktiviteten spres i FORKAMRENE slik at disse trekker seg sammen. QRS-komplekset tilsvarer samme hendelse i HJERTEKAMRENE. Utslagene på EKG er altså resultat av en intens elektrisk aktivitet i hjertet.

T-bølgen representerer en "tilbakestilling" av den elektriske aktiviteten, man sier at hjertemuskelen repolariseres. Dette skjer rett før neste hjerteslag skal starte.Mellom QRS og T er det en liten pause der det ikke er elektrisk aktivitet i hjertet (ST-segmentet). Her får man heller ingen utslag på EKG, linjen ligger på utgangspuntet (baseline, null-linjen)

Ganske riktig som du sier vil man også ligge på null-linjen mellom T og neste P (mellom to hjerteslag), da er det heller ikke elektrisk aktivitet i hjertet.

Forøvrig har jeg lest det andre innlegget du har skrevet og jeg synes ikke det du beskriver høres ut som angina. Videre er angina veldig sjelden blant personer i din aldersgruppe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...