Gå til innhold

eks-misbruk og uføretrygd


crc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å søke om uføretrygd - blant annet på grunn av en depresjon som (jeg mener) delvis skyldes mitt tidligere misbruk av harde rusmidler. Jeg har ennå ikke med rene ord nevnt depresjonen eller eks-misbruket for legen min, men har tidligere søkt om attføringspenger på grunn av andre helseplager.

Hvis jeg søker om uføretrygd, vil kravet kunne bli avslått på grunn av at jeg ikke har blitt behandlet spesielt for depresjonen - selv om jeg før og etter at jeg søkte om attføringspenger gjennomgikk behandling (som ikke hjalp nevneverdig) for de andre helseplagene?

Stilles det strengere kvav i forhold til behandling/

rehabilitering enn vanlig til eks-misbrukere som søker om uføretrygd? I hvilken grad vil trygde-

kontorets avgjørelse bli påvirket av at man har et rusmisbruk bak seg? Kan det for eksempel være en ulempe for meg (trygdemessig) hvis trygde-

kontoret får vite at min depresjon delvis (kan) skyldes mitt tidligere rusmisbruk?

Hvis legen min får vite at jeg har brukt en del cannabis (kun cannabis) i det siste, i år, har han/hun plikt til å informere trygdekontoret om dette? Kan (også) dette slå negativt ut på trygdekontorets trygdeavgjørelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Er du under 35 år og har rusmiddelproblemer eller psykososiale problemer, er det et vilkår for rett til uførepensjon at du har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre et individuelt og hensiktsmessig attføringsopplegg uten at inntektsevnen er bedret. Dette gjelder likevel ikke når en basisgruppe eller en annen tverrfaglig samarbeidsgruppe finner at attføring åpenbart er hensiktsløst.

Legen din har plikt til å opplyse om medisinske forhold som har betydning for trygdekontorets vurdering av søknaden.

Jeg vil tro det er stor sannsynlighet for avslag hvis du ikke har vert gjennom en grundig medisinsk og attføringsmessig rehabilitering, men det kommer selvsagt også an på hvor store de andre helsemessige problemene dine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du under 35 år og har rusmiddelproblemer eller psykososiale problemer, er det et vilkår for rett til uførepensjon at du har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre et individuelt og hensiktsmessig attføringsopplegg uten at inntektsevnen er bedret. Dette gjelder likevel ikke når en basisgruppe eller en annen tverrfaglig samarbeidsgruppe finner at attføring åpenbart er hensiktsløst.

Legen din har plikt til å opplyse om medisinske forhold som har betydning for trygdekontorets vurdering av søknaden.

Jeg vil tro det er stor sannsynlighet for avslag hvis du ikke har vert gjennom en grundig medisinsk og attføringsmessig rehabilitering, men det kommer selvsagt også an på hvor store de andre helsemessige problemene dine er.

Hei, takk for svaret IG!

Et viktig spørsmål:

Hvis trygdekontoret får vite at depresjonen min

sannsynligvis skyldes mitt eks-misbruk, vil det da bli stilt strengere krav til meg i forhold til be-

handling/rehabilitering enn til en person som søker om uføretrygd på grunn av en "vanlig" (ikke mis-

bruksrelatert) depresjon? (Så vidt jeg vet, er en kronisk depresjon noe mer enn bare et psyko-

sosialt problem.)

Jeg kjenner til en person (over 35 år) som fikk inn-

vilget uføretrygd delvis på grunn av depresjon, selv om han ikke hadde blitt behandlet spesielt for denne. Depresjonen ble tatt med i trygdeav-

gjørelsen fordi han med den, i tillegg til fysisk sykdom, da var syk nok til å bli uføretrygdet.

Slik jeg forstod svaret ditt, vil trygdekontoret sann-

synligvis ikke komme frem til en lik avgjørelse i mitt tilfelle, delvis på grunn av at jeg er under 35 år. Depresjonen vil altså bli brukt mot meg siden jeg ikke har blitt behandlet spesielt for den, mens en depresjon i andre tilfeller er "det lille ekstra" som skal til for å bli uføretrygdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei, takk for svaret IG!

Et viktig spørsmål:

Hvis trygdekontoret får vite at depresjonen min

sannsynligvis skyldes mitt eks-misbruk, vil det da bli stilt strengere krav til meg i forhold til be-

handling/rehabilitering enn til en person som søker om uføretrygd på grunn av en "vanlig" (ikke mis-

bruksrelatert) depresjon? (Så vidt jeg vet, er en kronisk depresjon noe mer enn bare et psyko-

sosialt problem.)

Jeg kjenner til en person (over 35 år) som fikk inn-

vilget uføretrygd delvis på grunn av depresjon, selv om han ikke hadde blitt behandlet spesielt for denne. Depresjonen ble tatt med i trygdeav-

gjørelsen fordi han med den, i tillegg til fysisk sykdom, da var syk nok til å bli uføretrygdet.

Slik jeg forstod svaret ditt, vil trygdekontoret sann-

synligvis ikke komme frem til en lik avgjørelse i mitt tilfelle, delvis på grunn av at jeg er under 35 år. Depresjonen vil altså bli brukt mot meg siden jeg ikke har blitt behandlet spesielt for den, mens en depresjon i andre tilfeller er "det lille ekstra" som skal til for å bli uføretrygdet...

Dette er helt umulig for meg å vurdere her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...