Gå til innhold

Alvorlig kumelkallergi

Anbefalte innlegg

Hei!

Sønnen min på 3 år og 9 mnd. har en svært kraftig kumelkallergi. Han reagerer med anafylaksi på svært små mengder melkeproteiner. Jeg har Phenamin, Epi-pen, Beta pred og Ventolin til han. Han har også atopisk eksem. Tilværelsen er tøff og jeg lurer på når jeg kan forvente at denne livstruende arten av allergi slipper taket? Kan disse anafylaktiske reaksjonene (6 så langt) forsinke kroppen hans i å bli frisk?

Han er tynn, liten av vekst og har hele tiden vært "småspist". Utvalget av mat i butikkhyllene er ikke stort når du verken kan spise melk eller egg. (Nå kan han heldigvis spise fisk og det er en stor glede for oss begge!) Hva med bønner, erter, sitrus, nøtter osv. Skal jeg fortsatt la være å gi han disse matvarene selv om han ikke er allergisk mot disse produktene? I så fall, hvor lenge da skal vi vente med det? Han spiser/drikker en del soyaprodukter som jeg kjøper i helsekostbutikkene. Er dette bra hvis han egentlig ikke skal "trigge" kroppen sin med belgfrukter?

Tidligere ga jeg han kalsium taletter. Dette opphørte av seg selv fordi han nektet å spise de. Jeg passer på å alltid ha grønnsaker til middag og bruker solsikke og sesamfrø i brødene. Vil han på denne måten få nok kalsium i seg?

Til slutt har jeg lyst til å rette en stor takk til Sissel Brustad som snart kommer med en CD-rom for matallergikere.

Den står omtalt i NAAFs siste medlemsblad.

Svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25346-alvorlig-kumelkallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære thekla

De aller aller fleste blir bedre av sin alvorlige kumelkallergi etterhvert som de blir eldre. CCa 90 % vokser helt av seg allergien innen de begynner på skolen. Så statistisk sett er det store sjanser for at sønnen din blir bedre, kanskje helt bra.

Du burde få kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å finne frem til gode erstatningsprodukter for kumelken. Soya er bra og gir et godt proteintilskudd. Men han bør nok få et kalktilskudd!

Det er ingenting i veien for at han kan få belgfrukter og nøtter nå hvis du vet han ikke er allergisk for det. Citrus og jordbær kan han få i perioder hvor eksemet er bra - det er ikke allergifremkallende, men kan øke kløen ved eksem.

Du kan snakke med legen din om å få kontakt med en klinisk ernæringsfysiolog.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25346-alvorlig-kumelkallergi/#findComment-105579
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...