Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år.I sommer var jeg hos legen og tok noen hormonprøver i forbindelse med uteblitt mensen i noen måneder.(går på p-piller).dette har ordnet seg. Men prøvene indikerte imidlertidig at jeg holdt på å få lavt stoffskifte. TSH verdien var da på 5,65 og FT4 var på 13. Jeg tok nye prøver for å få klarhet i dette. Den nye prøven viste lavt stoffskifte og jeg måtte ta en kontrollprøve. Den har jeg tatt og jeg ble så kalt inn til gjennomgåing av prøvesvar. Jeg har ikke fått innsyn i verdiene på de to siste prøvene, men de har sagt at FT4 ligger inenfor normalområdet, men at TSH er veldig høyt. THS hadde steget fra prøve til prøve. Syns jeg kan huske at det var på 9 den andre prøven, men vet ikke på den siste. Legen hadde ikke noe svar på hvorfor TSH var så høy på tross av at FT4 var normalt. Så nå skal jeg ta en prøve til(Da skulle han også teste meg for jernmangel). Viss TSH forsetter å stige må jeg muligens til MR scanning av hypofysen. lurer jo selfølgelig på hva dette er, viss det ikke er lavt stoffskifte. Har hørt om svulst på hypofysen, men legen sa ingenting om dette.Jeg føler meg elles ganske frisk. Trener 2 ganger i uken, og spiser normalt og sunt,(kanskje litt mye søtsaker til tider). Jeg er normalvektig (1,69m,59kg).Har kanskje de siste mnd vært veldig sliten, slapp og trøtt, selv om jeg har fått nok søvn. har også vært litt nedfor. Sliter litt med konsentrasjonen, og har litt dårlig kortidshukommelse(må skrive lapper)Andre ting som jeg kan nevne er at jeg fryser veldig lett, men føler det alltid har vært slik.Lurer på hva du mener dette er, og hva betyr det om jeg har svulst på hypofysen, er det alvorlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253462-h%C3%B8y-tsh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Den mest sannsynlige årsaken til disse prøvesvarene er at du har en jelt "vanlig" begynnende eller "latent" hypotyreose, eller lavt stoffskifte. Skjoldbrusk-kjertelen din trenger ekstra stimulans ( dvs økt TSH) for å klare å produsere nok thyroxin ( FT4). Dette klarer den foreløpig. Mest sannsynlig vil stoffskiftet ditt etterhvert bli lavt, og du må ta tilskudd av thyroxin i tablettform. Det er svært sjelden at det er en overaktiv kjertel i hypofysen som er årsak til slike lett forhøyede TSH-verdier. les litt om hpotyreose her i DOL; mye har vært skrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/253462-h%C3%B8y-tsh/#findComment-2006549
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...