Gå til innhold

Astma og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest chelline

Et lite spørsmål om astma og gravditet: Jeg har nettopp funnet ut at jeg skal ha mitt første barn mot slutten av året. Dessverre så synes ett av de tidlige svangerskapstegnene å være at astmaen min forverres. Jeg bruker til daglig Pulmicort og Bricanyl, og øker dosen med Pulmicort i dårlige perioder. Men nå er jeg litt redd for å skade fosteret med cortisonbruken. Er det noen andre forebyggende medisiner som er mer hensiktsmessige under svangerskap? Andre tips til hva jeg bør gjøre for å kontrollere astmaen best mulig denne perioden? Hvis noe bør endres, så vil jeg helst gjøre det så tidlig som mulig. Vil jo helst at den lille skal ha det godt og få mest mulig surstoff.

Hadde vært glad for et svar!

Hilsen ifra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25375-astma-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Under svangerskap skal man passe enda bedre på enn før m ht astma, slik at den lille får det riktig godt. Det er viktig at moren har det godt, dvs at astmaen er meget godt behandlet. Cortisombehandlingen skader ikke fosteret. Din svangerskapslege har sikkert godt kunnskap om dette, i og med at astma er en slik vanlig sykdom etter hvert, men regelen er altså at astmaen skal behandles minst like godt under et svangerskap som uten. Ca 1/3 av gravide blir bedre av astmaen, 1/3 blir verre og 1/3 forblir uforandret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25375-astma-og-graviditet/#findComment-105992
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...