Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i nesten ett år nå slitt med brystsmerter. Brystsmertene sitter bak brystbenet, er sviende, klemmende, får økt puls når de kommer, blir urolig i magen osv.

På bakgrunn av disse smerter jeg har slitt med, fikk jeg høsten 2000 (november) gjennomført en isotopundersøkelse av hjertemuskulaturen. Kardiologens konklusjon var at det kunne synes som om jeg hadde en koronarsykdom, pga dårlig blodgjennomstrømning under belastning. Jeg kjente ingen smerter i brystet under undersøkelsen.

På bakgrunn av dett ble jeg henvist til koronar angiografi, som ble foretatt i 2. januar dette året. Det var den samme kardiolog som gjennomførte den, til min tilfredshet, jeg var redd for undersøkelsen, men det var ingenting å grue seg for.

Hans konklusjon var at jeg hadde fine og glatte kransarterier, ingen fortetninger. Han antydet noe om at det kanskje kunne være noe rusk i kapilærene, siden det hadde gitt utslag på isotopundersøkelsen. Men samtidig sa han at denne var sensitiv (overfølsom?)

Men det var ikke noe å bekymre seg for.

Da jeg var hos min allmenpraktiker i etterkant for i ro og mak gå igjennom kardiologens konklusjon, stod det i klartekst at det ikke var noen holdepunkter for organisk koronarsykdom.

Mitt spørsmål til dem dr. Søyland er:

Kan det pga av det positivet funnet ved isotopundersøkelsen være trange/fortetninger i kapilærene?

Eller er dette også uteleukket på bakgrunn av koronarangiografien og kardiologens konklusjon om at det ikke er noen holdepunkter for organisk koronoarsykdom?

Kan evt. fortetninger, trange kapilærer gi brystsmesrter på samme måte som fortetninger i kransarteriene, og er det i tilfelle farlig?

Etter angiografien forsvant smertene i en ca måneds tid. Jeg som hadde sluttet å snuse, begynte på an igjen. Men nå er smertene tilbake igjen. Har sluttet å snuse igjen!

Jeg er mann på 40 år. Er nok desverre overvektig, forsøker å gjøre noe med dette. Har brukt snust i mange mange år (alt for mange), men har sluttet i 3 mnd.

Trimmer 3 ganger i uken, jogger en ca 5 km, ikke smerter som gjør at jeg må stoppe opp.

På forhånd takk for svar i fra Dem!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/25381-isotopunders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til JHW1411.

Jeg regner med at det er gjort en grundig vurdering av eventuelle risikofaktorer med henblikk på utvikling av koronar hjertesykdom.

Vanligvis anser vi koronar angiografi for å være fasiten i undersøkelsesrekken for koronarsykdom. Man skal være klar over at en isotopundersøkelse har begrenset såvel sensitivitet som spesifisitet : d.v.s. at noen ganger (kanskje så meget som hos hver 5.- 6. person) er det et falsk negativt eller falsk positivt svar.

Det er derfor grunn til å akseptere coronar-angioen som konklusiv, og si at det ikke foreligger noen koronar-arterie-sykdom med påvisbare forsnevringer.

Hos enkelte har man kunnet vise at det til tross for glatte koronar-arterier kan foreligge en "spastisk" tilstand i perioder, og at slike spasmer (krampelignende tilstand i åreveggene) kan gi symptomer som ved vanlig angina pectoris. Slik spasme-angina er ofte medikamentelt påvirkelig. Ta en slik mulighet opp med legen.

Det vil i noen tilfeller være mulig å registrere dette : ved hjelp av en båndspiller kan man ta opp EKG gjennom hele døgnet, og ved hjelp av spesielle avledninger (elektrodeplasseringer) vil man kunne se forandringer hos personer med spasmeangina. Det forutsettes selvsagt at man har symptomer mens man registrerer.

Såkalt "small vessel disease", d.v.s. affeksjon av kar som er mindre enn dem vi visualiserer ved en angiografi, blir mer spekulativt, men kan være en mulighet. I en slik situasjon vil man også kunne forsøke med samme diagnostikk. Dessuten vil det i dette tilfelet være viktig å redusere alle de påvirkelige risikofaktorer som finnes.

Endelig finnes det flere ( ganske mange) årsaker til brystsmerter som ikke har noe med hjertet å gjøre. Jeg regner med at disse også er diskutert og vurdert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...