smurf78 Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Nå har det vært skrevet hundrevis av innlegg om innvandrere og kriminalitet, klesplagg de bærer osv. Og felles for de fleste innleggene er jo at muslimene er de svarte fårene. Nå skrives det ingenting om årsakene til denne, i mine øyne, dårlige integreringen. Mener dere det fullt og helt er innvandrernes feil at det er mye vold osv? Hva med norske myndigheter? Syns dere de er flinke til å integrere innvandrere? Ser man på andre land er integreringen av innvandrere mye bedre enn i Norge. I Norge er det ikke engang et krav om at de må lære seg norsk for å få norsk statsborgerskap. Vet ikke hvordan det er i andre land, men det burde vært innført for lengst. Tror nok integrasjonsarbeidet til myndighetene har en god del skyld i det som skjer. Man kan ikke ene og alene skylde på innvandrerne. De fleste vet jo veldig lite om Norge når de kommer hit. Og det virker ikke som de får noen som helst opplæring av myndighetene, verken når det kommer til språk eller kultur. For ikke å snakke om arbeidsmarkedet. Nå har det gått så langt at det er veldig vanskelig for en mørkhudet person å få seg jobb i Norge, selvom han har samme kvalifikasjoner som en nordmann. Det letter jo ikke akkurat integrasjonen. Leste et leserinnlegg i en avis her forleden om en hvit dame som hadde vært bosatt i alle mulige lang inkl. Norge. Hun sa at Norge var det verste landet hun hadde bodd i med tanke på integrasjon. Hun følte seg absolutt ikke velkommen og mente nordmenn var det kaldeste folkeslaget av dem alle. Kanskje en liten pekepinn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 "For ikke å snakke om arbeidsmarkedet. Nå har det gått så langt at det er veldig vanskelig for en mørkhudet person å få seg jobb i Norge, selvom han har samme kvalifikasjoner som en nordmann. Det letter jo ikke akkurat integrasjonen." Det stemmer nok ikke alle steder nei. Rundt der jeg har beveget meg opp gjennom tidene har det vært mange innvandrere som har jobbet. Bare her i byen blir nesten hver og en ledige stilling besatt av invandrere. Mulig det er fordi bedriften får hjelp av aetat for å sette inn innvandrere i steden for "vanlige" søkere som leverer søknad og cv, men okke som så får de jammen en plass i samfunnet her. Vi er ikke unike på denne plassen skulle jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Selvfølgelig skulle myndighetene i landet vårt gjort mye mer! Det hersker det vel liten tvil om... Alle skulle hatt lovpålagt undervisning i norsk og norsk kultur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 "For ikke å snakke om arbeidsmarkedet. Nå har det gått så langt at det er veldig vanskelig for en mørkhudet person å få seg jobb i Norge, selvom han har samme kvalifikasjoner som en nordmann. Det letter jo ikke akkurat integrasjonen." Det stemmer nok ikke alle steder nei. Rundt der jeg har beveget meg opp gjennom tidene har det vært mange innvandrere som har jobbet. Bare her i byen blir nesten hver og en ledige stilling besatt av invandrere. Mulig det er fordi bedriften får hjelp av aetat for å sette inn innvandrere i steden for "vanlige" søkere som leverer søknad og cv, men okke som så får de jammen en plass i samfunnet her. Vi er ikke unike på denne plassen skulle jeg tro. "Mulig det er fordi bedriften får hjelp av aetat for å sette inn innvandrere i steden for "vanlige" søkere som leverer søknad og cv" De får lønnstilskudd fra NAV, dvs bedriften har dem gratis en periode på flere mnd, i noen tilfeller et par år. Noen bedrifter baserer seg på det, og bytter dem ut for å få mer tilskudd. De kalles asylprofitører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 "Mulig det er fordi bedriften får hjelp av aetat for å sette inn innvandrere i steden for "vanlige" søkere som leverer søknad og cv" De får lønnstilskudd fra NAV, dvs bedriften har dem gratis en periode på flere mnd, i noen tilfeller et par år. Noen bedrifter baserer seg på det, og bytter dem ut for å få mer tilskudd. De kalles asylprofitører. Jepp, så kom ikke å si at de ikke får komme inn i arbeidslivet. Dessuten så har jeg sett mye forskjellsbehandling i arbeidslivet også. Og det har vært til gode for invandrerne. De gjør ting de norske ikke har vært i nærheten av å tørre i fare for å få påpakk. (noe de også har fått hvis de har prøvd) Ikke rart det blir hubba bubba av sånt. Og det er sikkert nå mange vil si "men det er jo de norske som tillater det da, innvandrerne er jo uskyldige" Nåja, når en ser at de tar for seg av godene på den måten uten skrupler så vet jeg ikke jeg. De ser jo forskjellsbehandlingen de også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nav Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 "Mulig det er fordi bedriften får hjelp av aetat for å sette inn innvandrere i steden for "vanlige" søkere som leverer søknad og cv" De får lønnstilskudd fra NAV, dvs bedriften har dem gratis en periode på flere mnd, i noen tilfeller et par år. Noen bedrifter baserer seg på det, og bytter dem ut for å få mer tilskudd. De kalles asylprofitører. Dette lønnstilskuddet er ikke noe bare invandrere har krav på. Jeg har selv jobbet med og søkt på lønnstilskudd for ganske mange deltakere i diverse NAV-prosjekter, og ikke en eneste en av de var av utenlandsopprinnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jepp, så kom ikke å si at de ikke får komme inn i arbeidslivet. Dessuten så har jeg sett mye forskjellsbehandling i arbeidslivet også. Og det har vært til gode for invandrerne. De gjør ting de norske ikke har vært i nærheten av å tørre i fare for å få påpakk. (noe de også har fått hvis de har prøvd) Ikke rart det blir hubba bubba av sånt. Og det er sikkert nå mange vil si "men det er jo de norske som tillater det da, innvandrerne er jo uskyldige" Nåja, når en ser at de tar for seg av godene på den måten uten skrupler så vet jeg ikke jeg. De ser jo forskjellsbehandlingen de også. Arbeidsledige nordmenn opplever å få større krav på seg fra NAV enn rimelig er i f t innvandrere. De ser det urettferdig og blir sinte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Dette lønnstilskuddet er ikke noe bare invandrere har krav på. Jeg har selv jobbet med og søkt på lønnstilskudd for ganske mange deltakere i diverse NAV-prosjekter, og ikke en eneste en av de var av utenlandsopprinnelse. Da er du ikke inne i områdene hvor dette skjer. Ganske enkelt. Avisenes budkontorer henter også inn bud fra østblokkland, da de ledige ikke gidder ta budjobber. Danmark er et skritt lenger, der er det et kjempeproblem. Trygdene er for gode, og reglene for liberale. Danskene er sinte. Veldig sinte. Og de blir sintere for hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Arbeidsledige nordmenn opplever å få større krav på seg fra NAV enn rimelig er i f t innvandrere. De ser det urettferdig og blir sinte. urettferdighet bør alltid bli sett alvorlig på. Det finnes vel neppe noe som gjør de fleste mennesker både frustrerte og sinte enn urettferdig behandling... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Jepp, så kom ikke å si at de ikke får komme inn i arbeidslivet. Dessuten så har jeg sett mye forskjellsbehandling i arbeidslivet også. Og det har vært til gode for invandrerne. De gjør ting de norske ikke har vært i nærheten av å tørre i fare for å få påpakk. (noe de også har fått hvis de har prøvd) Ikke rart det blir hubba bubba av sånt. Og det er sikkert nå mange vil si "men det er jo de norske som tillater det da, innvandrerne er jo uskyldige" Nåja, når en ser at de tar for seg av godene på den måten uten skrupler så vet jeg ikke jeg. De ser jo forskjellsbehandlingen de også. Jeg har hørt om mange tilfeller der innvandrere sliter med å få seg jobb. Iallefall høyere stillinger som krever utdannelse. Spesielt i det private er det vanskelig. Arbeidsgiverne luker gjerne ut stillinger med navm som "Ali", "Mohammed" osv. Sier jo ikke at det er sånn for alle, men man ser tendensen i arbeidslivet. Det har jo vært masse på nyhetene om dette også. Leste også en artikkel i avisen her om dagen som sjokkerte meg. En pakistansk mann ville kjøpe en villa. Tror det var på Kampen. Han fikk høyeste bud i burunden, men så nekta huseier å selge til ham fordi han mente han ikke passa inn i nabolaget. Sånne holdninger skremmer meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 urettferdighet bør alltid bli sett alvorlig på. Det finnes vel neppe noe som gjør de fleste mennesker både frustrerte og sinte enn urettferdig behandling... Når hardt arbeidende mennesker ser hva andre får, slipper unna med og skattepengene deres brukes til, så blir de sinte. Når de i tillegg ser at andre ikke jobber og/eller ikke betaler skatt, da blir de enda sintere. Så visse typer ytelser burde ikke blitt gitt, av hensyn til rettferdighet og rimelighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Her erd et du som tviholder på gamle fordommer og myter. Det er ikek vanskelig for invandrere i allminnelighet å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Blandt de dårligst utdannede av dem alle, nemlig tamilene er arbeidsledigheten på samme lave nivå som blandt etnisk norske. Forkaringen er enkel: For dem er det en skam og leve på andres arbed. De flytter dit der e jobb å få, og de tar de jobbene de får. Selv ikke du kommer i fullt alvor å hevder at noe av dette stemmer for Somaliere håper jeg? ------------------------------ Godt mulig nordmenn er kalde og distanserte. Mange sier imidlertid det stikk motsatte, og det virker direkte latterlig at du prøver generalisere slik over et helt folkeferd, samtidig som du angriper at endel uakseptable særegenheter ved muslimsk kultur blir diskutert trukket frem i lyset og diskutert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Jeg har hørt om mange tilfeller der innvandrere sliter med å få seg jobb. Iallefall høyere stillinger som krever utdannelse. Spesielt i det private er det vanskelig. Arbeidsgiverne luker gjerne ut stillinger med navm som "Ali", "Mohammed" osv. Sier jo ikke at det er sånn for alle, men man ser tendensen i arbeidslivet. Det har jo vært masse på nyhetene om dette også. Leste også en artikkel i avisen her om dagen som sjokkerte meg. En pakistansk mann ville kjøpe en villa. Tror det var på Kampen. Han fikk høyeste bud i burunden, men så nekta huseier å selge til ham fordi han mente han ikke passa inn i nabolaget. Sånne holdninger skremmer meg. Sånne holdninger er selvsakt ikke bra, men slik jeg ser det så er de selv med på å lage disse. Det er klart noen innvandrere sliter med å få jobb pga. sin innv.status, men det er også mange tilfeller hvor de blir prioriterte og behandlet anneledes, bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Sånne holdninger er selvsakt ikke bra, men slik jeg ser det så er de selv med på å lage disse. Det er klart noen innvandrere sliter med å få jobb pga. sin innv.status, men det er også mange tilfeller hvor de blir prioriterte og behandlet anneledes, bedre. hvordan er de med på å lage disse selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pontiac Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 hvordan er de med på å lage disse selv? Ved å vise så liten respekt for landet Norge, og våre lover og regler. Vi har rene gjenger med innvandrere - ikke alle er født norske - som lager himlade liv uten å ta hensyn til stakkars sivile.(vet selvsakt at også norske holder på slik, men igjen er det det med å vise ydmykhet for annet land da) Jeg har sett flere eksempler på hvordan noen av dem uten skrupler tar for seg av livsstilen her, de raser rundt og gliser over hva de får av det norske samfunn og hvordan de blir behandlet. De går i media og syter og klager over at vi er rassister fordi de må helt til Oslo eller må krysse grensen for å få tak i hallalkjøtt. Eller at det selvsakt er rasisme for de ikke får sjenkebevilning i baren sin. De skal ha ungene sine tvangsgiftet selv om norsk lov sier nei til slikt. De smyger til og med jentungen sine ut av landet for å omskjære dem. Alle vet jo hva vi mener om det. Æresdrap skjer, det vet vi, selv om det mange ganger nok blir vinklet til at det ikke skal være det. De vi triumfere gjennom at de skal ha fri for å be x antall ganger pr dag, de skal ha egne synagoger hva nå enn de andre heter, de skal gjerne har fri den tiden de faster. Og sier vi et ord, ja da er vi rasister. En slik holdning lager krøll, de burde være mer takknemmelige for å få komme hit og leve i fred og ro her i landet. Jeg savner mer ydmykhet. Jeg har hatt mange venner opp i gjennom tidene som har vært utenlandske, en av mine nære bekjente er fra Bosnia, jeg har selv bodd i utlandet. Jeg drar ikke alle over en kam, men mener at av ting jeg har sett gjennom livet så er deres holdning til Norge ikke den jeg skulle ønske å se. (igjen, ikke alle er slik, men for mange.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nav Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Da er du ikke inne i områdene hvor dette skjer. Ganske enkelt. Avisenes budkontorer henter også inn bud fra østblokkland, da de ledige ikke gidder ta budjobber. Danmark er et skritt lenger, der er det et kjempeproblem. Trygdene er for gode, og reglene for liberale. Danskene er sinte. Veldig sinte. Og de blir sintere for hver dag. Nei jeg siden jeg bare har jobbet med det, så har jeg selvfølgelig ikke peiling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Nei jeg siden jeg bare har jobbet med det, så har jeg selvfølgelig ikke peiling. Hvem som helst kan utgi seg for hva som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nav Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Hvem som helst kan utgi seg for hva som helst. Ja, det vet sikkert du alt om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violsa Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja, det vet sikkert du alt om. vet du om innvandrere med veldig dårlige norskkunnskaper som feks har vært hjemmeværende mødre et kan få yrkesrettet attføring.. bare nysgjerrig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keinstein Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ja, det vet sikkert du alt om. Det er akkurat det jeg ikke vet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.